Facebook wijzigt privacyinstellingen radicaal
Gebruikers  klaagden over de beschikbare privacyinstellingen en dat hun informatie  in zoekmachines terecht kwam. Wildwest verhalen en de bijbehorende angst  waren het gevolg, Facebook besloot het eens aan te pakken in 1 nieuwe  update die veel verlichting brengt. Morgen worden de veranderingen  geleidelijk ingevoerd, hier alvast een uitgebreid overzicht!
Facebook kiest wat jij deelt
Dat  was de houding van Facebook, wij weten wel wat mensen willen delen, de  programmeurs meten en weten precies hoe het systeem het beste  ‘doorbloed’ is. Dit zorgt op zijn beurt weer voor meer interactie, likes  en reacties. Een sociaal ecosysteem bedacht door Mark Zuckerberg dat  technisch perfect werkt. Gebruikers die liever zelf wilden beslissen  welke informatie-aders ze af willen knellen kwamen een enorme lijst  vinkjes tegen en hadden hier te weinig vrijheid of overzicht.
Facebook was als software die geheel door de IT afdeling is gemaakt, het werkt en kan ontzettend veel maar de gemiddelde gebruiker ziet die logica niet en schrikt van de onvriendelijke interface. Nu belooft Facebook verandering en zal het mensen gaan wijzen op de mogelijkheden. Beter informeren over de keuzes die een gebruiker heeft, precies waar critici om vroegen.
Getagged worden in een foto kon vervelend uitpakken
Een  feestje gehad en voordat je wakker bent al een dronken foto op Facebook  met je naam er in getagged? Geen fijne ervaring waar miljoenen  Facebookgebruikers zich aan stoorden. Voorheen kon iedereen je foto  taggen, deze verscheen dan ook direct op je profielpagina. Met de nieuwe  instellingen kun je kiezen voor moderatie, jij geeft eerst goedkeuring  aan een tag in een foto en beslist zelf of deze aan je profiel wordt  toegevoegd.
Ook kan je de ‘tagger’ meteen vragen om de tag te verwijderen, de foto te verwijderen of hem helemaal blokkeren als vriend.
Hoe sta ik op Facebook?
Voorheen  was dit niet te zien en dat was vervelend. Nu is er een mogelijkheid om  te bekijken hoe een andere Facebook gebruiker je profiel krijgt te  zien. Als je groepen hebt aangemaakt waarmee je alleen bepaalde  informatie wilde delen, kun je nu nakijken of dit ook gebeurt zoals jij  dacht.  Staat er toch een update of foto tussen de informatie die je  alleen met vrienden en niet met collega’s wilde delen, dan kun je de  zichtbaarheid hiervan aanpassen. We krijgen zo meer controle en inzicht  in de informatie die we willen delen, precies waar veel mensen om  vroegen.
Everyone betekende blijkbaar het hele internet…
Een  bericht of foto plaatsen kon eerder met de keuze ‘Everyone’ (Iedereen)  of ‘Alleen vrienden’ . Weinig mensen beseften dat ‘Everyone’ inhield dat  iedereen (inclusief zoekmachines!) toegang had tot deze informatie.  Door dit woord te wijzigen in ‘Publicly’, tracht Facebook hier meer  helderheid in aan te brengen. Ook is het nu mogelijk om reeds geplaatste  berichten te veranderen van de status ‘Everyone’ naar ‘Alleen vrienden’  of een andere doelgroep die je hebt aangemaakt.
Locaties en vrienden taggen krijgt een boost
De nieuwe opmaak geeft prominenter weer dat je de locatie van je post  toe kan voegen en met wie je daar bent. Door je vrienden bij naam te  noemen krijg je de volledige namen (klikbaar) in je status update en  ontvangen zij daarvan automatisch een notificatie bovenin  hun scherm. Dit levert een rode 1 op in de wereldbol bovenin, geen  Facebookgebruiker kan de drang weerstaan er op te klikken om te zien wat  dit voor update is. Krachtiger dus dan een bericht in de timeline!
De locatie mocht je voorheen alleen toevoegen in de mobiele app van Facebook, de manier waarop locaties gebruikt worden gaat dus veranderen. Niet meer alleen mobiel maar ook in de browser en wederom kun je zelf kiezen met welke mensen je locatie wil delen. Meer achtergronden over locaties vind je hier.
Er valt meer te taggen dan voorheen
Moest  je eerst bevriend zijn met iemand of zijn Facebook fanpage voorzien  hebben van een ‘Like’, nu is dat niet meer nodig om ze te taggen in een  foto. Soms is het attent om mensen te taggen in een foto, maar heb je  niet direct de behoefte om werkelijk Facebook vrienden te worden, die  vreemde ongemakkelijke stilte is nu dus verdwenen.
Voor bedrijven betekent dit trouwens een incentive minder als men een actie op touw zet waarin foto’s getagged moeten worden als prijsvraag. Het fan worden van de pagina is immers niet meer verplicht en dergelijke campagnes werden toch vooral ingezet om meer fans te werven.
De app is nog niet aangepast..
De  bovenstaande veranderingen zullen vanaf donderdag worden ingevoerd.  Wanneer wij ze in Nederland te zien krijgen is nog niet bekend. Dat je  deze wijzigingen niet automatisch zult zien in de apps die veel mensen  gebruiken op hun telefoon of iPad is al wel zeker. Facebook werkt hard  aan een nieuwe officiële app voor alle platformen waarin wat slimme  nieuwe trucjes verwacht worden (buiten de hier omschreven veranderingen  om). Binnen een paar maanden verwacht ik dat we deze beschikbaar hebben,  maar vooralsnog is het dus even wachten voordat je mobiel net zoveel  mogelijkheden hebt als in de browser.
Nadelen voor een marketeer?
Ik zie weinig nadelen voor een marketeer, aangezien de aanpassingen voornamelijk de gebruiker meer mogelijkheden en inzichten geven in hoe ze delen. Er is terecht en onterecht angst gezaaid door privacygroepen en activisten over de instellingen van Facebook. Nu er meer controle is bij de gebruiker, verwacht ik dat een groot deel van deze kritiek zal verstommen. Facebook is meer gebruiksvriendelijk geworden en dat zal zich uitbetalen in meer vertrouwen.
Door Pieter Vlamings van Vlamings Social Media op woensdag 24 augustus 2011 om 08:00 uur
Facebook wijzigt privacyinstellingen radicaal - Frankwatching
Geen opmerkingen:
Een reactie posten