zondag, mei 07, 2006

Op de Uitkijk - Telkens Weer

De zaterdag was een beetje raar voor me. Allergische reacties voorkwamen dat ik een afspraak na kon komen met 'Gwen'. Net na de afgesproken tijd van 14:00 uur komt mijn spiegel ineens naar beneden van de muur en ik kan hem netjes opvangen ... Ik zie het maar als een teken, maar ben nog niet achter de betekenis. 'Gwen' vertlede me dat ze zondag naar het Jan van der Togt Museum gaat in Amstelveen (dorpstraat). Zondag ochtend lees ik mijn krantje met een bakje koffie en daar lees ik over de expositie van Friso Wiegersma. Deze tekstschrijver en schilder is beter bekend als de partner van Wim Sonneveld. Aangezien ik kippevel krijg van Het Dorp door Wim Sonneveld gezongen, vond ik het leuk om te lezen dat Friso dat geschreven heeft. Ook Telkens Weer, geschreven voor Willeke Alberti leek me fijn om weer eens te horen. Met een zoekactie kwam ik ook Telkens Weer van Boudewijn de Groot tegen en de juistheid van de teksten die zulke tegenstrijdige emoties beschrijven treffen mij. Het is mij in verschillende stadia van mijn leven gegeven dat ik beide kanten ken. Het Dorp beschrijft voor mij een fijn gevoel verbonden met mijn ouders, Boudewijn beschrijft met zijn Telkens Weer de wilde, egoistische, eenzame en zoekende persoon die liefde kent maar de genegenheid niet uniek kan maken, terwijl Willeke met haar Telkens Weer een klasiek gevoel van er weer willen bijhoren beschrijft.

Geen opmerkingen: