woensdag, december 01, 2010

De Top 9 SEO trends voor 2011 · Marketingfacts

De Top 9 SEO trends voor 2011

Het heerlijke avondje van Sinterklaas staat bijna voor de deur en in de verte ruik je de dennennaalden al. Tijd voor collega Wouter Kiel en mij om de glazen bol te voorschijn te halen en eens te kijken naar wat er nu écht belangrijk gaat worden voor SEO in 2011. Waar moeten we op gaan letten, wat wordt groot en wat kun je wel vergeten. Hieronder de TOP 9 trends voor SEO in 2011. Over Google Me, Facebooken in het woordenboek, dode rankings en nog veel meer.

#1. Local, local en nog eens local

PATS! Verdorie, een ster in mijn autoraam. Snel, iemand die dat kan repareren! Google.nl dan maar? Wat voor zin zou het hebben als ik dan een lijst van garages in de buurt van Rotterdam zou krijgen? Ik zit in Groningen en ik wil nu een oplossing tegen dit steeds verder scheurend probleem! Het is alsof Google zelf ook vaak met dit probleem heeft gehad met zijn Google Streetview auto’s. Local Search en Google Placesis natuurlijk nu al iets wat we vaak zien terug komen in zoekresultaten, maar in 2011 zullen we met SEO hier nog zwaarder op in gaan zetten.

#2. Links? Nee, likes!

Neem een gemiddelde taart van de HEMA in gedachten. Het liefst een ronde, want dat werkt het makkelijkst. Vervolgens nemen we een kwart van deze taart en steken daar een “social links” vlaggetje in. Zo. Dat deel van de link graph zal in 2011 gevuld worden door links vanuit sociale netwerken. Dit was al langer een belangrijke graadmeter voor Google, maar in 2011 zullen links vanuit sociale netwerken (denk bijvoorbeeld aan de Facebook Likes, links in Tweets en Diggs) de manier zijn van Google om te bepalen welke pagina hot is en welke not.

#3. BING FTW

In voorgaande jaren kon je nog wel eens een presentatie voorbij zien komen waar de trainer/presentator een sheet had toegevoegd met de dominantie van Google. Marktaandelen die richting 60-70% gingen. 2011 wordt het jaar van BING. Zullen ze direct die 60 tot 70% van Google overnemen? Nee, waar zie je ons voor aan! Dat zal ze in een jaartje tijd niet gaan lukken. Maar door de goede deal die ze met Facebookhebben gesloten gaan we in 2011 veel zien van BING. En laat ze dan nu ook echt die toffe functionaliteit in de Nederlandse versie stoppen, zodat we met SEO ook serieus rekening kunnen gaan houden met BING in onze strategie.

#4. Jij hebt content, ik heb links

Weet je nog de tijd dat je langs alle startpagina’s leurde op zoek naar een beheerder die een linkje naar je site wilde plaatsen? Ja, vroeger. De tijd van links aanvragen. De tijd van smeken en hier een daar een steekpenning. Maar steeds meer mensen willen graag links ontvangen op woorden uit de verzekeringsbranche. Dus waarom zou iemand wel een link naar jou plaatsen en niet naar een ander? Of waarom zou iemand uberhaubt een link naar je website plaatsen? In 2011 is het jaar van links aantrekken. Heb jij een goed stuk content? Dan zijn er genoeg mensen die daar graag naar willen linken of misschien zelfs delen op een sociaal netwerk, als je geluk hebt. Heerlijk, midden in de social linkgraph waar we bij punt 2 ook al over schreven. In 2011 wordt het hebben van een fantastische content strategie het ding als het gaat om linkbuilden.

#5. Rankings zijn dood

Rankings? Posities? Bah! Nee, in 2011 zegt dat niets meer. We hebben sowieso al veel te maken metpersonalized search binnen zoekresultaten, waarbij klik-, en zoekgedrag de posities bepalen, dus waarom zouden we nog kijken naar welke positie een bepaald zoekwoord heeft behaald? Nee, op het moment dat je dat woord nog in je mond neemt, moet je je mond gaan spoelen! Voor 2011 gaan we compleet over op data vanuit de Webmaster Tools en natuurlijk je analytics pakket. Doelgericht bezig zijn met SEO heet dat. Dus.

#6. “Facebooken” komt in de Dikke van Dale

In 2006 is “googelen” officieel opgenomen in de Dikke van Dale en het bekende groene boekje. En in 2011 zijn we er zeker van dat “Facebooken” wordt opgenomen als officieel werkwoord. En waarom? Steeds vaker zal Facebook de start van onze internet zoektocht zijn. Facebook wil al graag je nieuwe startpagina worden en in 2011 zal de trend ingezet worden dat je niet altijd Google gebruikt voor het vinden van dat waar je naar op zoek bent, maar dat je steeds vaker Facebook search gaat gebruiken.

#7. Google Me – de volgende social teleurstelling van Google

Zeg eens eerlijk: wanneer heeft Google voor het laatst een echt succesvol product gelanceerd (updates buiten beschouwing gelaten)? Precies! Die keer kunnen wij ons ook niet meer echt herinneren. En laten we het dan alsjeblieft niet hebben over de pogingen om iets op het gebied van social te doen. Daar kan Google al helemaal geen voet tussen de deur krijgen. Google Buzz, Google Wave, Google What? Toch gaan ze een nieuwe poging doen en waarschijnlijk ergens mid 2011 met “Google Me”. Veel SEO’ers zullen gaan kijken wat voor voordeel ze hier mee kunnen halen en op het moment dat ze daar achter zijn, is het product de teleurstelling die je er van mag verwachten.

#8. Penalty voor langzame sites

Ben jij een eigenaar van een website die langzaam is? Dan zou ik maar op mijn tellen gaan passen want Google heeft je in zijn vizier. Ga je dan echt een penalty krijgen van Google als je site langzaam is? Jep! Penalty! Rode Kaart! See ya!. Het is zeker dat een snellere site beter zal ranken in zoekresultaten. En daarnaast: wie wil tegenwoordig nog wachten tot dat een pagina is opgebouwd? In 2011 gaan we naar internetverbindingen in ons huis van 120mbit. Snelheid is de toekomst, ook voor je website en SEO.

#9. Uuhh… nou, dat!

Ja, en wat is nu de 9de trend? Of misschien 9 & 10? Dat weten wij natuurlijk wel (...), maar we willen het graag van jou horen. Dus kom maar op! Wat worden volgens jou de trends in SEO voor 2011?

De Top 9 SEO trends voor 2011 · Marketingfacts

Geen opmerkingen: