maandag, december 20, 2010

Nieuwe ontwikkelingen binnen Facebook: Online marketeers opgelet


Nieuwe ontwikkelingen binnen Facebook: Online marketeers opgelet

Peter Minkjan (SPIL GAMES) | @
Social media marketing,



Facebook is constant bezig met het vernieuwen en aanpassen van haar netwerk. Zo werd vorige week een nieuwe lay-out van de persoonlijke profielen uitgerold. Ook de mogelijkheden voor bedrijven om het sociale netwerk als marketingkanaal in te zetten veranderen. Online marketeers opgelet: de vier belangrijkste ontwikkelingen voor bedrijven op een rij.

#1 Nieuwe lay-out voor Facebook fan pagina's

Vorige week heeft Facebook de lay-out van de persoonlijke profielen veranderd. Foto's hebben een veel prominentere rol gekregen. Het ziet er naar uit dat ook de fanpages die bedrijven kunnen inzetten om aanwezig te zijn en fans te genereren, een nieuwe lay out krijgen. Het prototype stond zelfs al korte tijd live, maar dit was blijkbaar niet de bedoeling. Facebook heeft haar netwerk zelfs enkele minuten plat gelegd om te de roll out terug te draaien.

De belangrijkste verandering die bij de nieuwe lay-out in het oog springt: de navigatie tussen de verschillende tabs verschuift van bovenaan de pagina naar links. Tevens komt er een integratie van Facebook Questions op de fan pagina's. Persoonlijke profielen krijgen daarnaast een tab genoemd 'Memories', waarbij je informatie over een gebruiker gerangschikt per jaar ziet (aantal nieuwe vrienden, foto's, status updates etc.). Op Mashable worden nog een aantal nieuwe features van de nieuwe profielen besproken.

#2 Facebook vergroot het aantal advertenties

Waar eerst slechts drie en later vier advertenties per pagina werden vertoond, wordt dit aantal nog verder verhoogd tot vijf. Dat betekent dat er 20% meer ad inventory beschikbaar is voor adverteerders. Dit heeft tot gevolgd dat de CTR zal dalen (meer advertenties die schreeuwen om aandacht). Maar ook de CPC zal hierdoor dalen, wat goed nieuws is voor adverteerders. Om met de toegenomen onderlinge concurrentie toch kliks te genereren, dien je nog meer te testen met verschillende adverentievariaties. Ook moet je nog meer focussen op het gebruik van afbeeldingen en gebruik maken van het sociale aspect van de advertenties. Ook deze tips (en deze) voor adverteren op Facebook helpen je om boven de concurrentie uit te steken. Onthoud dat je binnen Facebook target op basis van demografische kenmerken en interesses en niet op basis van keywords, zoals met zoekmachinemarketing. Aim Clear geeft duidelijke voorbeelden hoe je dit in de praktijk kan brengen.

#3 Facebook start met externe display advertising?

Social Media analist Lou Kerner gaf deze week aan dat hij verwacht dat Facebook over vijf jaar 200 miljard waard is. Eén van de redenen waarom hij dat denkt, is omdat Facebook aan het testen is met het vertonen van display advertenties met sociale context buiten Facebook. Dit betekent een frontale aanval op Google en haar advertentieplatform AdWords. Zoals eerder al gemeld is de toekomststrategie van Google gefocust op local, mobile en social, waarbij social tot nu toe het zwakste punt van de strategie is. Als Facebook succesvol in staat is om ook op externe websites display advertenties te vertonen met een sociale context (wat je vrienden leuk vinden), heeft het een groot voordeel t.o.v. Google, die nog niet over deze informatie beschikt. Deze clash of the titans wordt ongetwijfeld vervolgd in 2011.

#4 Facebook Deals

Een aantal maanden geleden introduceerde Facebook Places. In Nederland moeten we er nog even op wachten, maar een gewaarschuwd marketeer telt voor twee. Facebook Places is een location based service vergelijkbaar met Foursquare, waarmee je als Facebook gebruiker simpel kan laten zien waar je bent, met welke vrienden je daar bent en wat je aan het doen bent. Tevens kun je meteen zien welke vrienden bij jou in de buurt zijn. Voor bedrijven is het belangrijkste onderdeel van Places de Deals. Hiermee kun je gebruikers die in jouw bedrijf inchecken belonen met een korting, aanbieding of een gratis artikel. Het is met Facebook Deals dus mogelijk om heel gemakkelijk een loyaliteitsprogramma op te zetten. En het mooie is: het is voor bedrijven is het geheel gratis te gebruiken. Facebook Places is met name heel interessant voor bedrijven met fysieke locaties. Met Places mengt ook Facebook zich sterk in de strijd om de lokale adverteerder.

Impact van de veranderingen

Facebook groeit nog steeds bijzonder snel en biedt voor bedrijven grote mogelijkheden om haar doelgroep te bereiken en om met hen te communiceren. Langzaamaan beginnen Nederlandse bedrijven dit ook in te zien en Facebook op te nemen in hun marketingplannen. Bovenstaande veranderingen zal dit alleen nog maar versnellen. Ik ben benieuwd hoe Facebook zich het komende jaar gaat ontwikkelen en ben ook benieuwd naar jullie mening daarover.

http://www.marketingfacts.nl/berichten/20101220_nieuwe_ontwikkelingen_binnen_facebook_online_marketeers_opgelet/

Geen opmerkingen: