dinsdag, februari 19, 2008

15 Excuses om je ziek te melden

Door Rosemary Haefner, senior loopbaanadviseur bij CareerBuilder.com

Het is 6 uur 's ochtends en je staat op het punt om je wekker het raam uit te gooien. Het is veel te koud buiten, je bent moe, je hebt íets teveel gedronken gisteravond, je flat moet nou toch echt schoongemaakt worden en, wat het belangrijkste is, je hebt de laatste tijd nauwelijks naar Goedemorgen Nederland kunnen kijken.

"Meld je nou maar gewoon ziek," zeg je tegen jezelf. "Ze redden het wel een dagje zonder mij."

En dus laat je met een schorre stem een bericht achter voor je baas dat klinkt alsof je al met één been in je graf staat en dat je voor de zekerheid met een diepe hoest beëindigt. Een Edison waardig!

De kunst der misleiding
JobbingMall heeft enige tijd geleden medewerkers onder de loep genomen die zich onterecht ziek melden. 43 procent van de werknemers zeiden zich in het afgelopen jaar minstens één keer ziek te hebben gemeld terwijl ze niets mankeerden, een stijging in vergelijking met de 35 procent uit de enquête van 2004.

De meest populaire reden om thuis te blijven: gewone, ouderwetse rust. Bijna 23 procent van de werknemers zeiden dat ze gewoon wilden uitrusten en slaap wilden inhalen. 17 procent zei dat ze gewoon geen zin hadden om naar hun werk te gaan, 16 procent schreef het toe aan een doktersafspraak en 9 procent zei dat ze nog klusjes te doen hadden en persoonlijke zaken moesten regelen.

Een lang weekend of een midweek?

38 procent van de medewerkers gaf aan dat ze ziektedagen beschouwden als vakantiedagen. De meest populaire dag om zich onterecht ziek te melden was woensdag, waar 27 procent van de werknemers met behulp van een smoes de midweekdip ontliep. Hoewel lange weekends ook populair waren, met 26 procent van de medewerkers die zich op maandag ziek meldden en 14 procent op vrijdag, konden degenen die hiervoor kozen wel eens een groter risico op controle hebben gelopen.

Je baas is niet gek.
63 procent van de wervende managers zegt dat ze argwanender staan tegenover medewerkers die zich op een maandag of een vrijdag ziek melden. De enquête toonde ook aan dat een aantal wervende managers minder tolerant waren ten opzichte van medewerkers die zich onterecht ziek melden; bijna een kwart gaf aan dat zonder geldige reden niet op je werk verschijnen een reden voor ontslag was. De definitie van ziekteverlof heeft zich weliswaar ontwikkeld en meer en meer werkgevers rekenen er ook zaken onder als psychische gezondheid en bijzondere omstandigheden, maar toch moeten medewerkers oog hebben voor het bedrijfsbeleid en hun eigen verantwoordelijkheden als werknemer.

"Ik ben ontvoerd door ruimtewezens…"
Op de vraag wat de meest ongewone excuses waren die medewerkers gaven voor het niet op komen dagen op hun werk, gaven de wervende managers een aantal van hun favoriete voorbeelden:

"Ik ben te dronken om naar mijn werk te kunnen rijden."

"Ik heb per ongeluk mijn sleutels doorgespoeld."

"Ik heb geholpen bij een bevalling op weg naar mijn werk." (Medewerker was niet werkzaam in de medische sector.)

"Ik ben per ongeluk dwars door de automatische garagedeur heen gereden voordat die open ging."

"De slang van mijn vriend is uit zijn kooi ontsnapt en ik durf de slaapkamer niet uit voordat hij weer thuis is."

"Ik ben te dik om nog in mijn werkkleding te passen."

"God heeft me niet gewekt." (Medewerkster geloofde niet in wekkers en dacht dat een hogere macht haar wel wakker zou maken wanneer ze er klaar voor zou zijn.)

"Ik heb mijn vingernagels te kort geknipt, nu bloeden ze en moet ik ermee naar de dokter."

"De spoken in mijn huis hebben me de hele nacht wakker gehouden."

"Ik was vergeten dat ik vandaag zou gaan trouwen."

"Mijn koe heeft me gebeten."

"Mijn zoon is per ongeluk in slaap gevallen naast de natte cement in onze tuin. Zijn voet viel erin en nu krijgen we die er niet meer uit."

"Ik liep onderweg te kijken naar wegwerkzaamheden, viel toen zelf in een gat en bezeerde me."

"Ik was mijn hond aan het uitlaten en gleed uit over een kikker in het gras en bezeerde daarbij mijn rug."

"Mijn voordeurslot blokkeerde en nu kan ik er niet meer uit."


Rosemary Haefner is Vice President Human Resources bij CareerBuilder.com. Zij is een expert op het gebied van wervingstrends en -tactieken, sollicitantengedrag, problemen op de werkplek, werknemersattitudes en HR-initiatieven.

Laatste update: 24/09/2007 - 3:50 PM

Geen opmerkingen: