dinsdag, januari 13, 2009

Google en natuurkundige weerspreken uitstootclaim

Google en natuurkundige weerspreken uitstootclaim

Google ontkent berichtgeving in de media dat twee zoekopdrachten evenveel kooldioxide-uitstoot opleveren als het koken van een ketel water. Ook de natuurkundige die de claim zou hebben gemaakt, weerspreekt deze.

Afgelopen zondag verscheen een item in The Times over klimaatonderzoek, geschreven door Times-journalisten die de Harvard-natuurkundige Alex Wissner-Gros een interview hadden afgenomen. Wissner-Gros zou hebben gesteld dat een zoekopdracht bij Google een hoeveelheid CO2-emissie zou opleveren die ook vrijkomt bij het aan de kook brengen van een halve ketel water: ongeveer zeven gram. Dat zou onder meer komen doordat de data voor een opdracht naar verschillende datacentra zou gaan, om het antwoord van de snelste vervolgens aan de gebruiker te tonen. Dientengevolge zou Google nogal geheimzinnig over zijn datacentra en energieconsumptie zijn. De berichtgeving van The Times werd wereldnieuws: het gebruik van Google zou slecht voor het milieu zijn.

boompje

Google stelde daarop in een
blogposting dat de koolstofberekening er ver naast zat: een zoekopdracht produceert volgens de informatiegigant niet meer dan 0,2 gram CO2-uitstoot. Dat is inclusief het voorwerk zoals het indexeren van documenten, waarmee het koken van een ketel water overeen zou komen met het uitvoeren van zo'n 70 searches. Het bedrijf zegt veel te investeren in het omlaag krijgen van de energieconsumptie, en het zou ook andere bedrijven daartoe aansporen.

Ook Wissner-Gros had wat recht te zetten toen hij zijn naam prominent in het nieuws zag. Aan Technewsworld meldde de wetenschapper dat in zijn onderzoek Google helemaal niet wordt genoemd, maar dat het gaat om de gemiddelde kooldioxideproductie bij het bezoek aan een website. Wel zei Wissner-Gros tegen de Times-verslaggevers dat een Google-zoekopdracht een 'zekere invloed op het milieu heeft'. Hij benadrukt echter dat zijn onderzoek geen uitspraken doet over de footprint van dat bedrijf, en stelt dat Google er juist veel baat bij heeft om zo weinig mogelijk energie aan zoekopdrachten te spenderen. De wetenschapper denkt dat The Times het bedrijf als voorbeeld hebben genomen omdat de naam van een succesvol bedrijf in de kop lezers aantrekt.

Google en natuurkundige weerspreken uitstootclaim | Pro | Tweakers.net Nieuws

Geen opmerkingen: