vrijdag, januari 29, 2010

Gezond slank met Dr. Frank :-)

Frank van Berkum blogt: “Op tv lijkt alles vele malen groter, hoe klein je tv ook is!”
geplaatst op 28 januari, 2010 om 17:06

dr_frankInternist Frank van Berkum ontwikkelde het succesvolle Dr. Frank-dieet. Deze week verscheen hier het eerste kookboek voor.

Afgelopen dinsdag 26 januari was ik te gast bij Pauw & Witteman om te praten over mijn boek ‘Gezond slank met dr. Frank’ en de 152.000 mensen die op dit moment op mijn website www.eenkiloperweek.nl met de dr. Frank-methode bezig zijn om een gezonder gewicht te bereiken èn te leren behouden! Als “internist uit de provincie” had ik het nooit voor mogelijk gehouden dat er zo enthousiast gereageerd zou worden op de ideeën in mijn boek en op de website. Laat staan dat ik een uitnodiging zou ontvangen om aan te schuiven aan de tafel van de best bekeken talkshow van Nederland.

Het was dan ook een uiterst bijzondere ervaring. Nadat ik netjes was ontvangen door de gastvrouw van Pauw en Witteman en voorzien werd van een lekker drankje (uiteraard zonder koolhydraten, geheel in dr. Frank stijl!), mocht ik plaatsnemen in de ruimte waar de tafelgasten verzamelen en alvast wat kunnen praten met elkaar. Een van de leuke dingen aan de talkshow van Pauw en Witteman vind ik de gasten die dagelijks enorm verschillende onderwerpen behandelen. In de uitzending waar ik te gast was ging het namelijk om de uiteenlopende onderwerpen: auto’s (Spijker koopt Saab + enquête ANWB), mode (start Fashion Week) en gezondheid! (verhaal door ondergetekende). Daarom is het leuk en handig om alvast kennis met elkaar te kunnen maken.

Al snel werd het tijd om naar boven te gaan waar de opnamestudio zich bevindt. Het eerste wat onmiddellijk opviel is de omvang van de ruimte. Op tv lijkt alles vele malen groter, hoe klein je tv ook is! Het publiek had reeds plaatsgenomen, waardoor het aftellen voor de live uitzending kon beginnen. Nog voor de reclame werden snel de 4 gasten genoemd in het ‘promo-filmpje’ om iedereen thuis aan te sporen om vooral voor de tv te blijven zitten en niet in slaap te vallen. Jeroen Pauw spreekt dan altijd zijn vaste aanmoediging uit naar de kijkers thuis: “Blijf wakker!” Daarna werd er tijdens de 7 minuten durende reclamebreak de gelegenheid gesteld aan het publiek om vragen te stellen aan de presentatoren en de gasten. Paul Witteman zei dat dit het veiligste stukje uit de show is, omdat het toch niet wordt uitgezonden. Er volgden echter geen grote ontboezemingen die niet voor uitzending geschikt zouden zijn, dus in dat opzicht heb je niets gemist!

Het uur dat volgde kun je volledig terugkijken op de Pauw & Witteman website. Je ziet mij onder andere vertellen wat de functies van eiwitten zijn (betere verzadiging en grotere spiermassa), wat we tegen het jojo-effect kunnen doen en ook dat ik als dokter mijn verleidingen ken als het om voeding gaat. In mijn geval: nootjes, kaas en wijn.

Het leukste moment dat je als kijker thuis niet meer meekrijgt begint direct na afloop van de uitzending. Dan worden de nootjes, kaas en wijn namelijk in de praktijk gebracht op de borrel direct na de uitzending. Paul Witteman vertelde mij enthousiast over zijn eigen passie klassieke muziek, waar hij al meerdere boeken aan gewijd heeft. En ik probeerde hem te overtuigen ook eens een cd’tje van Chopin te draaien, naast al zijn kennis en kunde over Bach. Tijdens de borrel werd ik overstelpt met leuke reacties die per sms, telefoon en voicemail binnenstroomden. Er bleken ruim 1,3 miljoen mensen gekeken te hebben naar de uitzending. Moe, maar voldaan keerde ik terug naar mijn hotel. Daar keek ik ’s nachts nog even op mijn website www.eenkiloperweek.nl. Tijdens en direct na de uitzending werd er al hevig gediscussieerd over mijn optreden aan tafel. Sommige mensen vonden dat ik te kort aan het woord was gekomen, anderen vonden dat ik beter rechtop had moeten zitten. Echter het overgrote deel van de reacties was zeer positief. Hartelijk dank daarvoor!

Team Pauw en Witteman, dank voor de boeiende avond. Alle afvallers: zet ‘m op!

Geen opmerkingen: