maandag, februari 15, 2010

Bierzwendel in Amsterdamse horeca

Bierzwendel in Amsterdamse horeca

Heineken schat dat tienduizenden hectoliters merkloos bier geconsumeerd worden door mensen die denken een glas Heineken in de hand te hebben. Foto ANP
AMSTERDAM - In de Amsterdamse horeca vloeit op grote schaal bier van onbekend merk uit de taps van Heineken en andere gevestigde brouwers. Veel café- en restauranthouders schuiven stilletjes merkloze fusten onder hun tapinstallatie, omdat ze daarmee 25 tot 50 euro op de inkoop kunnen besparen en de klanten het verschil niet proeven.
(NB: logisch - het is überhaupt niet te zuipen :-) )

In de groothandel heten die bieren nog Moos, JWG, Horecabier of Olm, allen zo rond de zeventig euro per fust van vijftig liter, maar zodra ze de horeca hebben bereikt, gaan ze door het leven als Heineken. De brouwerij kent de omvang van deze zwendel niet precies, maar krijgt steeds meer signalen dat het dagelijkse praktijk is. Heineken betrapt jaarlijks zo'n vijftig horeca-ondernemers erop dat ze ander, veel goedkoper, bier schenken dan contractueel is vastgelegd en het bedrijf heeft geen idee op welke werkelijke omvang dit duidt. ''Maar we treden er keihard tegen op, de consument wordt belazerd.''

De merkloze bieren zijn, via internet met name, aan een stille opmars begonnen, die steeds grotere vormen aanneemt. Het bier is afkomstig van brouwerijen met overcapaciteit in Duitsland, Belgie en Nederland, waar doorgaans het eigen bier onder een andere naam wordt afgevuld. Via twee Amsterdamse drankenhandels zette 'Horecabier', een Hoorns bedrijf dat zijn bier betrekt bij Alfa in Schinnen, vorig jaar alleen al 3100 vaten in de Amsterdamse markt, dat is ruim meer dan een half miljoen glazen. Het bedrijf uit Hoorn leverde in noordwest Nederland 2,3 miljoen liter bier, waarvan een onbekend deel zijn weg vindt in horecazaken die in veel gevallen een lichtbak van Heineken of een andere grote brouwer aan de gevel hebben.

Heineken schat dat vele tienduizenden hectoliters van dit bier geconsumeerd worden door mensen die denken een glas Heineken in de hand te hebben. Ingewijden in de drankenhandel denken dat zestig procent van de gevestigde horeca zich aan dit bedrog schuldig maakt. Rond het Leidseplein, zo schat een drankhandelaar, is de kans dat je werkelijk een Heineken krijgt voorgezet vijftig procent. De merkloze bieren adverteren nadrukkelijk met het feit dat hun bajonetaansluiting hetzelfde is als die van Heineken, en noemen hun smaak 'heerlijk en helder'. (ALBERT DE LANGE)

Geen opmerkingen: