maandag, februari 16, 2009

Tien rechten voor digitale privacy

"Tien rechten voor digitale privacy"

Rotterdam, 15 febr. Consumentenbond is een campagne over digitale privacy begonnen. De organisatie wil dat consumenten meer zeggenschap krijgen over hun eigen persoonsgegevens.

De Consumentenbond heeft daartoe privacyrechten voor consumenten opgesteld. Recht 1 luidt: „Anonimiteit waar mogelijk. Kennis over de identiteit van een persoon is niet altijd noodzakelijk om een dienst te kunnen leveren. Bijvoorbeeld bij reizen per trein. Voordeel is dat geanonimiseerde gegevens moeilijker te misbruiken zijn bij diefstal of verlies.” De basisrechten bieden „een goed gereedschap” om producten en diensten te beoordelen op bescherming van persoonsgegevens. De bond gaat dan ook systemen als het Elektronisch PatiĆ«ntendossier (EPD), de ov-chipkaart en sociale netwerksites zoals Hyves langs de privacymeetlat leggen.

Van de tien privacyrechten staat een aantal in de wet, voor andere punten zijn aanscherping of uitbreiding van geldende regels vereist, vindt de bond. Zo pleit de bond ervoor dat bedrijven en de overheid risicoaansprakelijk moeten worden gesteld voor het juist gebruiken en beschermen van persoongegevens. De Consumentenbond vindt ook dat burgers recht hebben op schadevergoeding van bedrijven en overheidsorganisaties als persoonsgegevens gestolen, verloren of misbruikt worden."

Geen opmerkingen: