donderdag, maart 25, 2010

Vrouwen worden ongelukkig van dikke modellen

Vrouwen worden ongelukkig van dikke modellen

We zien steeds vaker dikke modellen producten aanprijzen in reclames. Maar wat blijkt? De dikkerdjes hebben juist een negatieve invloed op de eigenwaarde van vrouwen.

De volumineuze dames van Dove De volumineuze dames van Dove

Meer lezen
Het onderzoek is verschenen in Journal of Consumer Research volume 36, april 2010

Zeepmerk Dove gebruikte in haar reclamecampagne zogenaamde plus-size modellen om te bewijzen dat mager niet langer mooi is. Uit onderzoek door de Erasmus Universiteit in Rotterdam, de Universiteit van Keulen en de Amerikaanse Arizona State University blijkt nu dat dergelijke reclames het tegenovergestelde bereiken.

Gefrustreerd
Vrouwen met een gemiddelde kledingmaat raken eerder gefrustreerd door het zien van volumineuze modellen dan van dunne.

'Het is onwaarschijnlijk dat bedrijven hun omzet kunnen verhogen door oversized modellen in te zetten,' zegt Naomi Mandel, hoogleraar marketing aan Arizona State University.

Eigenwaarde
Voor het onderzoek werden vrouwelijke studenten met een lage, gemiddelde en hoge body mass index (BMI) geïnterviewd.

Vrouwen met een lage BMI - zelf dus slank- voelen zich door zowel dikke als dunne modellen gesterkt in hun eigenwaarde. Namelijk, ik ben dun.

Opmerkelijk
Dikke proefpersonen met een hoog BMI reageren juist op beide figuurtypen negatief.

Opmerkelijk is de reactie van vrouwen met een gemiddelde kledingmaat en BMI-score. Zij krijgen een goed gevoel van slanke modellen, maar hun zelfvertrouwen daalt juist bij het zien van dikkerdjes.

Geen opmerkingen: