Vrouwen worden ongelukkig van dikke modellen
We zien steeds vaker dikke modellen producten aanprijzen in reclames. Maar wat blijkt? De dikkerdjes hebben juist een negatieve invloed op de eigenwaarde van vrouwen.
                      De volumineuze dames van Dove       
 	           Meer lezen 			    
 			   		      Het onderzoek is verschenen in Journal  of Consumer Research volume 36, april 2010 		
Zeepmerk Dove gebruikte in haar reclamecampagne zogenaamde plus-size modellen om te bewijzen dat mager niet langer mooi is. Uit onderzoek door de Erasmus Universiteit in Rotterdam, de Universiteit van Keulen en de Amerikaanse Arizona State University blijkt nu dat dergelijke reclames het tegenovergestelde bereiken.
Gefrustreerd
Vrouwen  met een gemiddelde kledingmaat raken eerder gefrustreerd door het zien  van volumineuze modellen dan van dunne.
'Het is onwaarschijnlijk dat bedrijven hun omzet kunnen verhogen door oversized modellen in te zetten,' zegt Naomi Mandel, hoogleraar marketing aan Arizona State University.
Eigenwaarde
Voor  het onderzoek werden vrouwelijke studenten met een lage, gemiddelde en  hoge body mass index (BMI)  geïnterviewd.
Vrouwen met een lage BMI - zelf dus slank- voelen zich door zowel dikke als dunne modellen gesterkt in hun eigenwaarde. Namelijk, ik ben dun.
Opmerkelijk
Dikke  proefpersonen met een hoog BMI reageren juist op beide figuurtypen  negatief.
Opmerkelijk is de reactie van vrouwen met een gemiddelde kledingmaat en BMI-score. Zij krijgen een goed gevoel van slanke modellen, maar hun zelfvertrouwen daalt juist bij het zien van dikkerdjes.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten