donderdag, maart 12, 2009

Veldhuis & Kemper: 'Monogamie bestaat niet'

Veldhuis & Kemper: 'Monogamie bestaat niet'

AMSTERDAM -  Ze scheren zich overal, drinken prosecco, kijken Gooische vrouwen, zetten elke dag voor hun lief een heerlijk maal op tafel… De mannen van tegenwoordig 'lijken net wijven'. Terwijl de vrouwen harde carrièretijgers zijn geworden. Het duo Veldhuis & Kemper maakt zich zorgen; zijn de rollen niet te veel omgedraaid?

Foto: HP van Velthoven.

'Reclamejongens' Remco Veldhuis & Richard Kemper hebben tien jaar nadat ze voor intimi hun eerste optreden gaven, de benaming 'theaterjongens' wel verdiend. Na vier succesvolle cabaretprogramma's en hitnoteringen voor hun liedjes (zoals Ik wou dat ik jou was) staat het duo nu op de planken met We moeten praten.

Waarover moeten we praten?
Richard: „In de show gaat het over de veranderende relatie tussen mannen en vrouwen. Mannen die het slachtoffer worden van vrouwen die werken. Vrouwen die een veel openlijker seksueel moraal hebben gekregen."

Remco: „Veel sociologen zeggen dat vrouwen doorslaan, ze zijn bevrijd en mogen ineens alles. Een gemiddeld vrijgezellenfeestje van vrouwen in een stripclub gaat er heftiger aan toe dan een mannenfeestje waarbij de mannen tegenwoordig met elkaar gaan koken. Vroeger lag híj te fantaseren, nu is het andersom."

Richard: „Van alle conclusies die we in ons programma trekken, is er eigenlijk maar één de juiste: we moeten praten met elkaar. Dat moet je nooit verleren. De seks mag minder worden, je mag elkaar minder aantrekkelijk vinden, maar we moeten blijven praten."

Moeten mannen weer meer man worden en vrouwen meer vrouw?
Richard: „Ik denk dat zowel mannen als vrouwen op dit moment niets hoeven te doen, het proces gaat vanzelf."

Remco: „We zitten in een overgangsfase, waarbij een nieuw soort balans ontstaat. Vrouwen die niet werken of ervoor kiezen de eerste vijf jaar bij hun kinderen te zijn, hebben maatschappelijk gezien nu nog iets uit te leggen. Als je als vrouw vier dagen werkt ben je stoer, als je als man vier dagen werkt, ga je er niet helemaal voor. Dat verandert straks."

Welke vraag heb ik niet gesteld, die ik wel had moeten stellen?
Remco: „Wat is je telefoonnummer? Haha. Want uiteindelijk bestaat monogamie natuurlijk niet."

Pardon?
Remco: „Monogamie is een verzinsel van de beschaving. Het bestaat niet, nou, ja, alleen bij zwanen." Richard: „Het bestaat wel! Natuurlijk zijn er mensen die uit overtuiging monogaam zijn. Ik zeg André Rouvoet, Jan Peter Balkenende en Richard Kemper."

Remco: „Daar geloof ik absoluut niet in. Ik ben een onderdrukker. Ik wil graag roken, maar ik ben gestopt en ik ben monogaam omdat dat de afspraak is tussen mij en mijn vrouw. Ik vind het daarentegen wel heel moeilijk en ben blij dat ik uit de stad woon met konijnen in mijn achtertuin, in plaats van al die leuke vrouwen die hier over straat fietsen. Mijn vrouw zou niet raar opkijken als ze dit leest, ze vertrouwt mij blind. Want dat onderdrukken gaat me goed af. Ik vind het een kleine prijs om te betalen."

Denkt je vrouw net zo over monogamie?
Remco: „Volgens mij wel. Misschien zitten zestien mannen dit artikel straks te lezen die denken 'hij moest eens weten, we kennen zijn vrouw heel goed'. Ik hoop het niet. Ik hoop het echt niet."

Lees verder op pagina Privé Veldhuis & Kemper: 'Monogamie bestaat niet' - Privé - Telegraaf.nl [24 uur Actueel, ook mobiel] [prive]

Geen opmerkingen: