vrijdag, juli 17, 2009

Was de eerste Amerikaanse maanlanding nep?

Was de eerste Amerikaanse maanlanding nep?

Waanzinnige documentaire met geloofwaardige bronnen

Ik kwam gisteravond laat thuis en viel middenin een waanzinnige documentaire over de eerste Amerikaanse maanlanding in 1969. In de documentaire werd beweerd dat de maanlanding in scène gezet zou zijn door de NASA en de Amerikaanse regering, Nixon was toen president. Dé maanlanding, die met 'a small step for man', was nep! Ik geloofde mijn ogen niet! Zat op het puntje van mijn stoel.

Hier beelden van de eerste maanlanding: (zie orginele post op NRC-NEXT - nrcnext.nl » Was de eerste Amerikaanse maanlanding nep? )

Natuurlijk wist ik dat dit zo'n wild verhaal is. Net als de UFO die zou zijn neergestort bij Roswell. Ik ben ook jarenlang fan geweest van de televisieserie The X-Files, die op dergelijke complotten is gebaseerd. Dus ik ben wel wat gewend. Maar de documentaire gisteravond deed me twijfelen. Echt twijfelen.

Er kwamen namelijk wel héél geloofwaardige bronnen aan het woord. Donald Rumsfeld! De voormalig minister van Defensie van de VS. En Henry Kissinger!, de toenmalige minister van Buitenlandse Zaken. Maar ook astronauten David Scott en Buzz Aldrin,  ze zeiden allemaal hetzelfde: ook ik werkte aan deze geheime operatie mee, ook ik was hiervan op de hoogte. 

De theorie die in de documentaire werd ontvouwd: Nixon sloot een een deal met 'Hollywood': jullie helpen ons met de maanlanding, dan mogen jullie een president leveren. In 1981 werd de acteur Ronald Reagan benoemd. De Franse cineast William Karel maakte in 2003 de documentaire voor cultuurzender Arte.

Het verhaal wordt op een gegeven moment wel heel geloofwaardig en beklemmend. Als blijkt dat de mensen die de gefakete maanlanding produceerden, allemaal stuk voor stuk zijn gedood, ijskoud vermoord, min of meer in opdracht van Nixon. Misschien had ik toen moeten gaan twijfelen, maar ik deed het niet, en zat de documentaire met rode oortjes uit. Tot het eind, inderdaad, inclusief de aftiteling. Pas toen wist ik wat hier aan de hand was, en werd het geheim ontmaskerd. 

Als je deze documentaire nog niet gezien hebt, en je houdt van CIA/FBI/Watergate achtige samenzweringen met een science fiction twist, kijk dan hier om hem te downloaden. The truth is out there.

nrcnext.nl » Was de eerste Amerikaanse maanlanding nep?

Geen opmerkingen: