woensdag, april 22, 2009

Golfbaanplan staat, rechtszaak of niet

Golfbaanplan staat, rechtszaak of niet

Wel een golfbaan, geen golfbaan, wel een golfbaan, geen golfbaan... Foto EPA
Wel een golfbaan, geen golfbaan, wel een golfbaan, geen golfbaan... Foto EPA
AMSTERDAM - De golfbaan in de Bovenkerkerpolder komt er. Daar zeggen initiatiefnemer Ger Loogman en de gemeente Amstelveen nog steeds van uit te gaan. Het bezwaar van het ministerie van Vrom is een formaliteit, zegt de gemeente. Minister Jacqueline Cramer wil gewoon uitzoeken wat in het Groen Hart wel en niet mag. Ze had daarover al met het gemeentehuis gebeld, zegt wethouder Remco Pols.

Loogman wijst op de aanpassingen die hij in overleg met het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij al in het plan heeft aangebracht, zoals het graven van paddenpoelen. ''We wisten van tevoren dat wel iemand bezwaar zou maken, dus ik ben vrijdag na de afgifte van de vergunningen meteen aan de slag gegaan met het uitgraven van paddenpoelen Ik ben blij dat er direct is gereageerd. Laat nu de rechter maar een uitspraak doen, dan komt er tenminste duidelijkheid.''

Ook de gemeente vreest een gang naar de rechter niet. Pols: ''Het gaat de minister niet om deze golfbaan, of om onze gemeente, maar om de grenzen van wat kan in het Groene Hart. Deze golfbaan is in overeenstemming met ons bestemmingsplan. Dat is onze verantwoordelijkheid. Nu laat Cramer dat toetsen. Dat is dan haar verantwoordelijkheid. Alles in goed overleg.''

Loogman: ''Zoals we het nu gaan doen, wordt nog geen duizend vierkante meter van de 430.000 vierkante meter die we hebben, bebouwd: een oude boerderij wordt verbouwd, we maken wat schuilhutten en drie overdekte blokken op de driving range. Landelijker, groener en vriendelijker dan dit kun je nauwelijks bedenken. Dus ik weet eerlijk gezegd niet meer waar ze het nu nog over hebben. Ze gaan met hun bezwaren hun gang maar.''

''Ik kan ook die negen holes aanleggen en er een caravan neerzetten met een kassa waar we dan ook koffie schenken, maar dat is niet mijn bedoeling, en ook niet die van de gemeente.'' Hij is, zegt hij, nog steeds enthousiast. ''Vanmorgen was ik nog op het weiland en ik zie het allemaal nog steeds voor mij.''

Naar verwachting doet de Amsterdamse rechtbank over enkele weken een uitspraak. (HET PAROOL)
PAROOL: SPORT - Golfbaanplan staat, rechtszaak of niet
  • Lees ook: Cramer verbiedt golfbaan Amstelveen

Geen opmerkingen: