donderdag, april 16, 2009

'Schennis' in Amsterdamse hengelsportzaak

'Schennis' in Amsterdamse hengelsportzaak

De etalage van Cor Spinhovens hengelsportzaak, met blote vrouw, in Amsterdam-West. 'Dan weten ze meteen hoe hun moeder eruitziet.' Foto Klaas Fopma
AMSTERDAM - Cor Spinhoven, de goeroe van sportvissend Amsterdam, vat het leven graag samen in drie V's: vissen, voetbal en vrouwen. Blote vrouwen hebben zijn bijzondere aandacht, al was het alleen maar omdat ze in deze branche een verkoopverhogend effect hebben - Spinhoven kan het weten.

In de etalage van de vermaarde hengelbouwer aan de Willem de Zwijgerlaan hangt al enige maanden een tekening van een naakte dame en een vis. Deze week bracht Spinhoven een lange avond in cel door; hij zou de eerbaarheid hebben geschonden. "Ja, je kunt lachen tegenwoordig."

Een maand of twee geleden kwamen de buurtregisseur en een andere agent bij hem in de winkel met de vraag of hij de tekening weg wilde halen; wat moesten de kinderen in de buurt er wel van denken? "Ik zeg: dan weten ze meteen hoe hun moeder eruitziet." Hij weigerde.

Afgelopen dinsdag, eind van de middag, arriveerde de buurtregisseur, een agent van Marokkaanse afkomst, ditmaal vastbesloten om een eind te maken aan dit gevalletje oneerbaarheid. "Hij zegt: artikel 160, ik leg beslag. Ik zeg: nou, dacht het niet. Daar gaat de rechter over, niet zo'n agentje. Ik kan toch al slecht tegen zo'n mannetje met strepen. Afijn, stoeien, stoeien, en voor ik het weet is er een busje en word ik ingeladen."

Hij zat van half zeven tot half twaalf - tijdens het voetbal - vast op bureau Meer en Vaart. "Halverwege krijg ik nog handboeien om omdat ik m'n vrouw wilde bellen dat het wat later werd." Om half twaalf hoorde hij dat hij mocht gaan: de officier van justitie had de zaak nog eens van heel dichtbij bekeken en geconcludeerd dat van een strafbaar feit geen sprake was.

Spinhoven denkt dat de buurtregisseur er een persoonlijke kwestie van heeft gemaakt. "Hij is twee maanden bezig geweest om er een zaak van te maken, zo zie ik het. Ik denk dat hij er vanwege z'n geloof een erekwestie van heeft gemaakt."

Commentaar van politiewoordvoerster Ellie Lust: "Dat lijkt me de invulling van die meneer. Het heeft er niets mee te maken dat die agent van Marokkaanse afkomst is. De buurtregisseur heeft de zaak voorgelegd aan een parketsecretaris en die vond het schennis van de eerbaarheid. Dat is dan uitgelopen op de aanhouding van meneer. Maar later vond de officier van justitie hem onschuldig en kon hij gaan."

Vertegenwoordigers van politie en justitie komen morgen excuus aanbieden. En mevrouw hangt er weer. (ALBERT DE LANGE)

Geen opmerkingen: