donderdag, september 25, 2008

Febo makkelijk trefpunt - voor wat dan ook -

PAROOL: Misdaad - Febo makkelijk trefpunt - voor wat dan ook

Febo makkelijk trefpunt - voor wat dan ook

De 85-jarige Jan van Boven is sinds 1975 eigenaar van de Febo op de hoek Amsteldijk-Vrijheidslaan. Wiskundeleraar Hassan Ait Khouda is niet de eerste die voor zijn deur is doodgeschoten.

Gerotzooi met drugs, handel dan wel gebruik, heeft Jan van Boven in zijn Febo nooit gepikt. ''Eergisteren nog heb ik er eentje uitgesléépt. Die had wat gebruikt en was helemaal van de kaart. Zielig voor zo'n jongen, maar ja, als je niks doet lopen ze over je heen.''
Van Boven is in de loop der jaren echter wel voorzichtiger geworden. ''Ik betrapte me er laatst op dat als ik 's avonds afsluit, zo tegen een uur of twaalf, dat ik dan eerst mijn hoofd even buiten de deur steek, en daarna kijk ik naar links, en dan naar rechts. Net alsof je gaat oversteken.''
Dinsdagavond rond kwart over negen werd vlakbij Van Bovens Febo de 29-jarige Hassan Ait Khouda doodgeschoten. Ait Khouda woonde om de hoek in de Uithoornstraat. ''Ik kende hem wel, want hij was een goede klant van ons,'' zegt Van Boven.

De politie spreekt van een liquidatie. Getuigen zagen twee daders wegrijden op een scooter. Mogelijk hebben zij het slachtoffer opgewacht bij diens woning en gevolgd toen hij richting de Febo liep. De liquidatie is vooralsnog een raadsel, te meer daar Ait Khouda vijfdejaars student was aan de lerarenopleiding Hogeschool Ipabo; hij gaf vorig jaar wiskunde aan het technisch college TeC Amsterdam.

Hassan Ait Khouda is niet de eerste die voor de deur van de Febo van Jan van Boven is doodgeschoten:
26 jaar geleden, in de nacht van vrijdag 11 op zaterdag 12 juni 1982, werd op nagenoeg dezelfde plek de 19-jarige Ronald Snijders uit Diemen in het hoofd geraakt door een verdwaalde kogel. Hij overleed later die zaterdag.

Van Boven kan zich de zaak nog goed herinneren. ''Ik stond zo ongeveer naast die jongen. Twee groepjes hadden bij de Utrechtsebrug ruzie gekregen in het verkeer. Het ene groepje ging wat eten bij ons, het andere groepje ging een pistool halen in de Transvaalbuurt. Toen ze daarmee terugkwamen en uit hun auto schoten, stond Ronald Snijders net iets te eten met zijn vriendin. Vreselijk. En nu die knaap van hiernaast.''
Ook Zuid is zo langzamerhand 'een heel duister' wereldje geworden, vindt Van Boven, met als extra nadeel dat zijn zaak algemeen bekend is. ''Waar spreken we af? Bij de Febo. Er wordt hier voor de deur bijvoorbeeld regelmatig een auto geparkeerd. De eigenaar koopt keurig een parkeerkaartje en gaat weg. Een half uur later komt er dan iemand anders op de fiets die ook de sleutel van die auto heeft, en die haalt dan een doos uit de kofferbak. Kort daarop komt de eigenaar terug en rijdt weer weg. Dan weet je wel wat er in die doos zat. Geen gevulde koeken.''
Bij een kraakpand om de hoek komt geregeld een Bentley voorrijden met, aldus Van Boven, 'drie van die naffers' erin, Noord-Afrikanen. ''Ik discrimineer niet.'' Hij is nota bene getrouwd met een Marokkaanse vrouw. ''Wat die gasten komen brengen in die Bentley, dat zijn echt niet drie grammetjes. Maar de wijkagent interesseert het geen bal omdat we allemaal zo tolerant moeten zijn. Nou, dat probeer je dan maar.'' (BART MIDDELBURG)

Geen opmerkingen: