woensdag, september 03, 2008

Joost Zwagerman 'zwaar mishandeld'

PAROOL: boeken - Joost Zwagerman 'zwaar mishandeld'

Joost Zwagerman 'zwaar mishandeld'

Zwagerman geeft een vuurtje aan een fan op het Boekenbal in 2002. Foto ANP/Olaf Kraak
AMSTERDAM - 'Busje schept man.' Zo luidde de kop zaterdag van de tweewekelijkse column van Joost Zwagerman in NRC Handelsblad. Enkele weken eerder was de schrijver werkelijk door een busje geschept .

Vrijdag 15 augustus fietste hij rond vijf uur op de Albert Cuypstraat. Het was druk op straat. Taxi's, trams, voetgangers. Een Surinaamse of Antilliaanse jongen van een jaar of twintig liep op het fietspad. De jongen wekte niet de indruk dat hij aan de kant wilde gaan voor de hem tegemoetkomende Zwagerman. Die wilde uitwijken via de trambaan, maar daarop kwam op dat moment net een zwart busje aanrijden. Dus maakte hij de bocht om de jongen iets minder ruim dan hij zich had voorgenomen.

Zwagerman beschrijft dat hij bij het passeren van de jongen van zijn fiets werd geslagen, geduwd of geschopt - hij weet het niet meer, hij voelde niets aankomen - en met een boogje van zijn fiets viel. Het busje kon hem niet meer ontwijken, en hij werd geschept.

''Ik hoorde later van de politie, die met getuigen had gesproken, dat het op het nippertje was,'' zegt Zwagerman. ''Als ik net een ander boogje had gemaakt of een seconde later was gevallen, was het bye bye, Zwagerman geweest. Dan was ik niet tegen, maar onder dat busje terechtgekomen. De chauffeur van dat busje dacht trouwens dat hij eerst tegen me aan was gereden, en daarna nog over me heen. Hij verkeerde later in shock, heb ik begrepen.

De politie stelt op basis van getuigenverklaringen dat hij het slachtoffer was van 'zware mishandeling'. Dat vindt de schrijver moeilijk te bevatten. ''Maar het heeft zeker indruk gemaakt. Ik vertoon nu hypercorrect fietsgedrag, steek bijvoorbeeld mijn hand uit als ik afsla. Die ene Amsterdammer die dat doet, ben ik dus. Ik fiets als iemand uit de jaren vijftig.'' Boos is Zwagerman, zoals hij ook schrijft in zijn column, niet. ''Misschien word ik dat nog. Maar ik ben vooral geschrokken: zo nauw luistert het dus.

Hij koos ervoor een column over het ongeluk te schrijven. ''Ik schrijf eigenlijk nooit over mijn eigen sores. Maar dit was zo indringend. Ik heb in het verleden wel geschreven over de verharding in de samenleving. Nu ben ik ervaringsdeskundige geworden.

Door het ongeluk zijn drie ruggenwervels verschoven en heeft hij enkele ribben gekneusd. ''Lopen gaat nu weer goed, maar ik heb nog moeite langere tijd achter mijn bureau te zitten. Door de verschoven wervels is een zenuw bekneld geraakt. Schrijven gaat dus veel langzamer dan normaal.

Een dag na het ongeluk zou Zwagerman op Lowlands optreden. Dat heeft hij nu gemist. ''Daar baal ik natuurlijk ontzettend van. Ik dacht nog: dat busje had me beter een andere week kunnen scheppen. Nu heb ik zowel de Sex Pistols als Underworld niet gezien.'' Ook zijn optreden op de Uitmarkt heeft hij moeten annuleren.

De politie roept getuigen op zich te melden als zij iets kunnen vertellen over de identiteit van de jongen. (MAAIKE SCHOON)

Geen opmerkingen: