Acht redenen om de iPhone niet te gebruiken
Analisten zijn sceptisch over het zakelijk gebruik van de iPhone. Onderzoeksbureaus Forrester Research en Gartner geven acht redenen waarom de smartphone niet geschikt is voor zakelijk gebruik.
1. Slechte ondersteuning voor push e-mail
De iPhone kan e-mail synchroniseren met Microsoft Exchange en IBM Lotus Notus, maar dat vereist aanpassingen aan de infrastructuur. Dat is óf een aanpassing van de mailserver en de firewall óf de aanschaf en plaatsing van mobiele gateway, zoals die van Synchronica of Azaleos.
Verder kan een iPhone maar om de vijftien minuten mail ophalen. Andere apparaten kunnen dat iedere minuut of een ander willekeurig tijdstip doen. "De productiviteit van de werknemers neemt af als zij iedere keer vijftien minuten moeten wachten op nieuwe berichten", aldus Forrester-analist Benjamin Gray.
2. Kalendersynchronisatie alleen via usb
De iPhone heeft Wi-Fi en Bluetooth, maar kan niet draadloos synchroniseren met een computer. Je moet een usb-kabel gebruiken om de contacten of agenda te updaten. Notities zijn überhaupt niet te synchroniseren. Voor de iPhone 3G zijn er applicaties op de markt die het mogelijk maken draadloos te synchroniseren met de agenda of contacten.
3. Geen encryptie
Opgeslagen gegevens op de iPhone zijn niet te versleutelen. "Dit is een kritiekpunt omdat 73 procent van de beslissers op het gebied van beveiliging encryptie wil toepassen", aldus Gray.
Gartner-analist Ken Dulaney zegt dat er een application programming interface (api) beschikbaar is die encryptie mogelijk maakt. Dat betekent wel dat er eerst een applicatie geschreven moet worden die gebruik maakt van deze api.
4. Geen toetsenbord
De iPhone heeft geen 'echt' toetsenbord. Gebruikers voeren data in door het beeldscherm aan te raken. Forrester-analist Grey: "Iedere gebruiker heeft zijn eigen voorkeuren wat betreft de perfecte layout voor een toetsenbord. Maar als apparaten worden gebruikt om mee te werken, dan is een snelle en precieze tekstinvoer belangrijk voor e-mail, sms en andere vormen van data input."
5. Gebonden aan een provider
Apple heeft contracten gesloten met een beperkt aantal providers. In Nederland is dat met T-Mobile. Bedrijven kunnen dus niet kiezen met welk telecombedrijf ze in zee gaan. Ook is het niet mogelijk te switchen naar een andere provider tijdens een trip in het buitenland. Dat heeft hoge internationale tarieven tot gevolg, zegt Gartner-analist Ken Dulaney.
6. Geen losse batterijen
Er zijn geen losse batterijen te koop voor de iPhone. "Als de batterij ermee stopt, dan stopt ook het werk van de gebruiker", aldus Gray. Bovendien is het volgens de Forrester-analist niet makkelijk om de batterij te vervangen als er wel een extra batterij is.
7. Korte levensduur van de batterij
De batterij van de iPhone is niet gemaakt voor langdurig zakelijk gebruik. "De batterij houdt het niet vol om een dag lang e-mail te versturen", aldus Dulaney.
8. Geen businesscases
Er is maar één groot bedrijf bekend dat de iPhone bedrijfsbreed heeft ingevoerd als zakelijke telefoon, dat is Apple.
- 24-07-2008 Betaalbare push e-mail oplossing voor iPhone
- 14-07-2008 Gratis Oracle bedrijfsapplicaties voor Apple iPhone
- 11-07-2008 'Software nieuwe iPhone is weinig vernieuwend'
- 10-07-2008 CRM-applicatie voor iPhone
- 04-07-2008 Hebben: Linux-concurrent voor de iPhone
- 23-06-2008 Adobe worstelt met Flash voor iPhone
- 20-06-2008 iPhone zakelijk nog steeds niet populair
- 11-06-2008 Spoelstra spreekt: eiPhone
Geen opmerkingen:
Een reactie posten