woensdag, augustus 06, 2008

Wijnand Duyvendak: 'Ik maak me er niet druk om' - "inbreker in parlement"

Elsevier.nl - Nederland - Wijnand Duyvendak: 'Ik maak me er niet druk om'

Wijnand Duyvendak: 'Ik maak me er niet druk om'

woensdag 6 augustus 2008 11:16

Het GroenLinks-Kamerlid Wijnand Duyvendak heeft geen berouw van de inbraak die hij in 1985 bij het ministerie van Economische Zaken pleegde. 'Ik vond dit soort acties altijd legitiem,' zegt hij tegen elsevier.nl.

Het boek van Duyvendak wordt 20 augustus gepresenteerd Het boek van Duyvendak wordt 20 augustus gepresenteerd

Strafblad
De buit van de inbraak bij het ministerie bestond uit de plannen om kerncentrales te bouwen. Een jaar eerder werd hij veroordeeld tot zes weken cel, na een inbraak in een militair complex in Dubbeldam.

Duyvendak is overigens niet het enige Kamerlid dat door activisme in aanraking is gekomen met Justitie. SP'er Krista van Velzen heeft net als Duyvendak een strafblad.

Lees ook het Elseviercommentaar Halsema, laat Duyvendak zijn zetel opgeven

Duyvendak (50) wil nu nergens meer reageren op zijn acties beschreven in zijn boek 'Klimaatactivist in de politiek', maar tegen elsevier.nl heeft hij gezegd zich niet druk te maken over de gevolgen van de onthulling.

Gisteren meldde deze site dat Duyvendak in zijn boek toch toegeeft te hebben meegedaan aan de inbraak, iets wat hij tot nu toe altijd ten stelligste ontkende.

Duyvendak: 'Dat ik betrokken was bij deze specifieke acties is nieuws. Dat heb ik niet eerder naar buiten gebracht. Trouwens, je weet dat er embargo op de tekst rust, he? Dat ik het pas nu naar buiten breng heeft niet te maken met een bewuste geheimhoudsstrategie of zo, het past in de context van mijn boek. Ik ben eerder veroordeeld voor een inbraak en dit feit is verjaard, ik maak me er niet druk om.'

Aad Kosto
De onthullende passage, waarin hij erkent in 1985 te hebben ingebroken in het ministerie van Economische Zaken, staat prominent op de uitnodiging voor de boekpresentatie en kan daardoor moeilijk onder enig embargo vallen.

Omdat Duyvendak altijd heeft ontkend te hebben deelgenomen aan de inbraak, komen ook zijn ontkenningen dat hij deel uitmaakte van het extremistische collectief Rara, in een ander daglicht te staan. Rara was onder meer verantwoordelijk voor brandstichtingen in een aantal Makro-vestigingen en het huis van Asiel-staatssecretaris Aad Kosto (PvdA).

Duyvendak erkent met zijn bekentenis indirect ook dat hij de kiezers heeft voorgelogen. Die hoorden tot nu toe uit zijn mond alleen maar ontkenningen als het ging om de inbraak bij Economische Zaken.

'Het is aan GroenLinks'
Jos Jochemsen, woordvoerder van de Tweede Kamer, zegt tegen elsevier.nl dat het niet aan de Kamer is te oordelen over Duyvendak: 'GroenLinks moet nu bepalen wat er gebeurt'.

Tom van der Lee, woordvoerder van GroenLinks, komt niet verder dan Elsevier ervan te beschuldigen een embargo te hebben geschonden. Partijleider Femke Halsema is onbereikbaar voor commentaar.

Ordinaire inbreker
VVD, PVV en D66 reageren verbaasd op de bekentenis van Duyvendak. VVD-Kamerlid Helma Nepperus vindt dat antecedentenonderzoek voor Tweede Kamerleden jammerlijk heeft gefaald en op nieuw aan de orde moet worden gesteld.

De PVV betreurt het dat de 'Tweede Kamer een ordinaire inbreker als een van haar leden heeft,' zegt Kamerlid Raymond de Roon. 'Dat Duyvendak nu koketteert met waarschijnlijk verjaarde strafbare feiten vinden wij een goedkope en schandelijke pr-stunt. Deze recidiverende inbreker hoort niet in de kamer, maar in de gevangenis.' D66 zegt: 'Dit komt Duyvendaks geloofwaardigheid niet ten goede.'

CDA, CU en de PvdA beraden zich nog op hun oordeel.

Door Wierd Duk en Maartje Willems

Geen opmerkingen: