woensdag, augustus 27, 2008

'Slippertje bevordert creativiteit'

'Slippertje bevordert creativiteit' - woensdag 27 augustus 2008 - DePers.nl

'Vreemdgaan stimuleert creativiteit'

Gepubliceerd: gisteren 06:05
Update: gisteren 06:58

Hoe creatief moet je zijn om een slippertje te verantwoorden? Redacteur Marleen Janssen Groesbeek van het Financieele Dagblad (FD) en consultant Peter ten Hoopen kwamen erachter na een onderzoek over creativiteit, onderdeel van het boek Oh wat zijn we creatief!.

Hoewel een goed seksleven thuis de creativiteit bevordert, stimuleert flirten en vreemdgaan net zo goed de creativiteit, stelt een meerderheid van de 850 ondervraagden in het Grote Creativiteitsonderzoek dat het duo organiseerde.

De ondervraagden reageerden op in totaal 84 stellingen en beantwoordden vijf open vragen. Een meerderheid vindt dat seksuele frustratie de creativiteit remt.

Onmisbaar voor een creatieve geest zijn de hormonen dopamine en oxytocine. Het zijn de stoffen die vrijkomen bij een orgasme. In het boek vergelijkt reclameman en kunstenaar Robbert Jansen verliefdheid met creativiteit: ,,Je weet van beide niet waar het vandaan komt.''

Creativiteit
Aanleiding voor het boek Oh wat zijn wij creatief! en het onderzoek is dat bedrijven meer dan ooit roepen om creativiteit en innovatie. Tegelijkertijd doen ze alles om de creativiteit van de medewerkers te blokkeren, stellen de schrijvers. Ze vroegen zich dan ook af wiens schuld dat is. Ze besloten daarom tot het zogeheten Grote Creativiteitsonderzoek.

Zelfcensuur
Een andere opvallende uitkomst uit het onderzoek is dat de meerderheid van de respondenten bang is fouten te maken, gevoelig is voor de mening van anderen en daarom sterk doet aan zelfcensuur. Hierdoor wordt wel de creativiteit sterk onderdrukt.

Naast het onderzoek bevat het boek columns en interviews met creatieve Nederlanders, zoals de Nederlandse modeontwerper Jan Taminiau en Irene Koel, directeur van het bedrijf Bloei.
'Vreemdgaan stimuleert creativiteit'
 
  Voeg dit bericht toe aan NuJij.nl