woensdag, oktober 22, 2008

Fietser met iPod tart stadstram

Fietser met iPod tart stille, grijze stadstram - Binnenland - de Volkskrant

Fietser met iPod tart stille, grijze stadstram

Van onze verslaggeefster Kim van Keken
gepubliceerd op 21 oktober 2008 20:09, bijgewerkt op 21 oktober 2008 20:40

DEN HAAG - Het zijn niet de te hard rijdende trambestuurders, maar vooral de onoplettende andere weggebruikers die ongelukken op en bij de trambaan veroorzaken. De brokkenmakers zijn fietsers met een iPod in de oren, Britse toeristen die verwachten dat hier ook alles links rijdt en automobilisten die niet op de hoogte zijn van de voorrangsregels voor trams.

VergrotingVergroting Vergroting
Met de iPod op de fiets (ANP)

Dat blijkt uit een onderzoek dat het ministerie van Verkeer en Waterstaat heeft laten uitvoeren in de vier tramsteden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht. Het aantal ongelukken op de trambaan is in de laatste zeven jaar (tot en met 2007) gedaald van 754 naar 413, een daling van 45 procent. 'De tram heeft weer imago', constateert het ministerie enigszins trots.

Toch is vorig jaar een breuk ontstaan in die dalende trend. Ten opzichte van 2006 nam het aantal tramongevallen weer toe, met name in Rotterdam en Amsterdam. Volgens het onderzoek van Verkeer en Waterstaat ligt dat vooral in het gedrag van de weggebruiker. De dolende toerist in het centrum van Amsterdam wordt als voorbeeld genoemd. Of de jongere die niet beseft dat de tram 'een groot en zwaar' voertuig is als hij oversteekt.

Een speciale groep vormen de fietsers die druk mobiel bellend of met de dopjes in hun oren van een iPod de tram niet aanhoren komen. Bijkomend probleem: de nieuwe stadtrams maken steeds minder herrie tijdens het rijden. De politie Rotterdam voegt daaraan toe dat de grijze trams in de stad onvoldoende opvallen, waardoor ongelukken eerder kunnen gebeuren.

Het gebruik van iPods is al een tijdje voer voor discussie onder verkeersdeskundigen. Eind vorig jaar hakte Verkeersminister Eurlings de knoop door: hij ging muziek op de fiets niet verbieden. In een brief liet hij weten dat in het ergste geval twee fietsers per jaar omkomen in het verkeer (dus ook ongevallen met auto's) wegens het gebruik van een iPod. Bovendien is de pakkans klein: dopjes in oren zijn voor de politie moeilijk op te speuren.

Geen opmerkingen: