donderdag, december 11, 2008

Beau zwaar onderkoeld na promotiestunt

Beau zwaar onderkoeld na promotiestunt

Beau sprong bij wijze van promotiestunt van de Magere Brug en eindigde rillend en misselijk onder de douche op politiebureau Prinsengracht. Hij verwacht binnenkort een rekening voor het konvooi aan hulpverleners dat uitrukte. Foto's ANP/Marcel Hemelrijk
AMSTERDAM - Beau van Erven Dorens is woensdagmiddag bij wijze van promotiestunt voor zijn boek 'Pijn' van de Magere Brug gesprongen. Hij raakte zwaar onderkoeld en een heel hulpkonvooi rukte uit.

Hoe voelt u zich deze morgen?
"Ik ben totaal geradbraakt. En ik voel de vingertopjes van mijn rechterhand niet echt. Die zijn aan het tintelen. Ik had helemaal niet nagedacht over de temperatuur van het water, ik was helemaal gefocust op die sprong. Ik was al een keer van die brug afgesprongen. Maar ja, inderdaad, dat was tijdens een heel ander weertype.. In de zomer."
"Maar vorige week heb ik nog in de Noordzee gezwommen, heerlijk."

Die is een stuk warmer.
"Het water was gisteren drie graden! Ik kreeg geen lucht, ik dacht jezusmina! Ik ben vroeger weleens door het ijs gezakt, zo voelde het. Zo ontzettend koud. Ik moest eruit, maar ik dacht, ik zwem naar huis, dat is vlakbij. Maar halverwege had ik echt het idee dat ik uit elkaar werd getrokken. Toen ben ik naar de kant gegaan, waar een paar helpende handen me eruit hebben geholpen. Ik kon niks meer bewegen. Je bent totaal verstijfd. Wat dat betreft was het wel een interessant wetenschappelijk project."

En aan de kant stond een batterij hulpverleners.
"Er stonden vijf brandweerwagens, zelfs een ladderwagen! O god, o god, dacht ik, wat heb ik deze mensen aangedaan? Zij moeten branden blussen en niet een aanstellerige presentator redden. Daarna ben ik afgevoerd, gewikkeld in zilverpapier."

Naar het ziekenhuis?
"Op het politiebureau Prinsengracht ben ik onder de douche gezet, met ambulancemedewerkers erbij. Ik kreeg zo'n ongelooflijke pijn. Ik had die douche lekker warm gezet, maar toen leek het of mijn vingers en tenen in de fik stonden. Na een half uur werd ik heel misselijk en begon ik erg te trillen."

"Is behoorlijk gek hoor, je hebt een boekpresentatie, maar je staat op een politiebureau met een thermometer tussen je billen. De politie heeft me nog een flink standje gegeven. Ze willen natuurlijk niet dat mensen dat gaan nadoen."

De politie had u vantevoren al gewaarschuwd.
"Voordat ik sprong, zei een agent dat er 's ochtends ijs op het water had gelegen. Maar ik was daar toen totaal niet mee bezig. Ik was al begonnen met stoer doen. Heel stom."

"Eigenlijk had ik trouwens van het hoogste deel van de brug willen springen, en niet van de reling. Ik ben blij dat ik dat niet heb gedaan."
"Zo'n anderhalf uur na mijn sprong kwam ik op mijn boekpresentatie. We hebben bier gedronken en later bij een Chinees gegeten."

Stunt geslaagd?
"Nou, het is wel aangekomen. Maar ik vond dit toch een beetje te veel van het goede. Ik ben echt geradgebraakt en het blijft moeilijk, al die brandweerwagens. Ik zal daar binnenkort wel een rekening voor krijgen." (KAMILLA LEUPEN)
PAROOL: CULTUUR - Beau zwaar onderkoeld na promotiestunt

Geen opmerkingen: