maandag, december 01, 2008

Rockchicks trotseren taboes in religieus Saoedi-Arabië

Rockchicks trotseren taboes in religieus Saoedi-Arabië

REPORTAGE, The New York Times
gepubliceerd op 30 november 2008 10:29, bijgewerkt op 30 november 2008 10:48

JEDDAH - Ze kunnen niet in het openbaar optreden. Ze kunnen niet poseren voor een foto voor hun album. En zelfs hun repetities moeten ze in het geheim houden, uit angst de religieuze autoriteiten te beledigen. Maar de leden van de eerste vrouwelijke muziekband van Saoedi-Arabië, The Accolade, zijn niet bang voor taboes.

Hun eerste single, Pinocchio, is een hit, gedownload door honderden Saoediërs. Het baanbrekende viertal, alle vier universiteitsstudenten, wil nu jamsessies houden – in privéhuizen – en een heel album opnemen.

Piekjeshaar
'In Saoedi-Arabië is het wel een uitdaging, ja', zegt zangeres Lamia, met piekjeshaar en piercings in haar wenkbrauw en onderlip. (Net als de andere bandleden wil ze enkel haar voornaam geven.) 'Misschien zijn we gek. Maar we willen iets bijzonders doen.'

In een land waar vrouwen geen auto mogen rijden en zelden zonder gezichtsbedekking in het openbaar verschijnen, is de band inderdaad uniek. Het idee van vrouwelijke rockers die de gitaar vastgrijpen en boze teksten brullen over een mislukte relatie – het thema van Pinocchio – was hier nog niet zo lang geleden ondenkbaar.

Een decennium geleden terroriseerde de religieuze politie hier vrouwen die niet volgens de norm gekleed waren. Jonge mannen met lang haar werden soms naar politiestations gesleept, waar hun hoofd werd kaalgeschoren. In 1995, toen de eerste rockoptredens plaats hadden, deed de politie een inval in de kelder van een restaurant in Jeddah, waarbij 300 toeschouwers werden opgepakt.

Ontdooien
Maar de strenge Saoedische publieke moraal begint te ontdooien. Vooral in Jeddah, veruit de meest kosmopolitische stad van het koninkrijk. De religieuze politie – het Comité voor de Promotie van Deugden en Preventie van Onzedelijkheid – heeft zich grotendeels teruggetrokken uit de straten van Jeddah en is zelfs in het zanderige hart van Saoedi-Arabië iets minder agressief geworden. De verandering werd vooral zichtbaar na 11/9, toen de Saoediërs geconfronteerd werden met de gevolgen van terrorisme, binnen en buiten hun koninkrijk.

Meer dan 60 procent van de bevolking van Saoedi-Arabië is jonger dan 25; velen van hen willen meer vrijheid. 'De jonge generatie nu is heel anders dan die van vroeger', zegt Dina, de 21-jarige gitariste van The Accolade. 'Alles is aan het veranderen. Misschien zal het over tien jaar geen probleem zijn als band live optredens te geven.'

Dina richtte de band in september op, samen met haar 19-jarige zus Dareen, die basgitaar speelt, Amjad, de toetseniste, en Lamia. Daarvoor waren ze al beeldenstormers: Dina en Dareen hebben een wild kapsel dat alle kanten op staat, en gepiercete wenkbrauwen. Tijdens het interview dragen ze blauwe abaya's – het losse gewaad dat de norm is voor vrouwen – die open hangen zodat hun jeans en T-shirt eronder duidelijk zichtbaar zijn. Hoewel vrouwen in Jeddah vaker onbedekt zijn dan in de rest van het land, is dit toch een ongebruikelijk beeld. 'Mensen staren altijd naar ons', giechelt Dareen.

Schilderij
Begin november schreef Dina een lied over haar favoriete schilderij: The Accolade (De Ridderslag) van Edmund Blair Leighton, een Engelse schilder. Het schilderij uit 1901 beeldt een edelvrouw uit, die een jonge krijger met een zwaard tot ridder slaat. 'Ik vond het een mooi schilderij, omdat het een vrouw toont die tevreden is met een man', zegt Dina.

Hoewel ze weten dat ze iets ongewoons doen, lijken de bandleden er meer op gericht zich te amuseren dan te provoceren. In tegenstelling tot de rijke Saoedische jeugd die in het buitenland heeft gewoond en van de westerse levensstijl heeft geproefd, komen ze uit de middenklasse en zijn ze nooit buiten hun land geweest. 'Wat we doen, is niet fout', zegt Dina. 'Het is kunst en we doen het op een goede manier.'

Rockchicks trotseren taboes in religieus Saoedi-Arabië - Buitenland - de Volkskrant

Geen opmerkingen: