maandag, juli 21, 2008

‘Het was een grote blunder’

'Het was een grote blunder' - maandag 21 juli 2008 - DePers.nl

'Het was een grote blunder'

Voor het eerst sinds de verkoop van Jaap Stam aan Lazio Roma, in 2001, geeft Manchester United-manager Sir Alex Ferguson tekst en uitleg. 'Wij hadden het geld nodig.'

'Ik heb nooit met een betere verdediger dan Jaap Stam samengewerkt.'In de doorzonwoning van de familie Stam aan de Wederikslaan in Kampen prijkt nog steeds een grote poster van zoon Jaap in het shirt van Manchester United. Op het beeld staat de verdediger met de Champions League die hij in 1999 won. Gelukkiger konden ze in Kampen niet zijn op dat moment.



Totdat Sir Alex Ferguson, de manager van Manchester United, twee jaar later tot ieders verbazing de Rots van Kampen aan Lazio Roma verkocht. Stam, die daarvoor nog was uitgeroepen tot de beste verdediger van Europa, zou zijn gestraft wegens zijn biografie Head to Head waarin hij zijdelings berichtte over het leven in de kleedkamer van Manchester United. Nooit werd er echter een officiële verklaring gegeven voor de opmerkelijke transfer. Dus bleven de vraagtekens bestaan over het hoe en het waarom. Het was een van de bestbewaarde geheimen van het internationale topvoetbal.

Ferguson legt zeven jaar later uit waarom hij tot zijn beslissing is gekomen om Stam, die komende zaterdag in Zwolle zijn afscheidswedstrijd speelt, Old Trafford uit te zetten. 'Ik heb Jaap destijds aan Lazio Roma verkocht vanwege het geld dat de club kon verdienen. Zijn plotselinge vertrek had niets met het uitkomen van zijn boek te maken. Als manager van Manchester United moet ik ervoor zorgen dat de kas van de club blijft kloppen. Lazio Roma bood veel geld. Daar ben ik voor gezwicht en ik heb daar veel spijt van. Het was een geweldige blunder van me, die ik niet vaak maak. Jaap was razend populair bij de Manchester United-fans. Maar goed, elke manager neemt weleens een verkeerde beslissing', zegt de Schot in het boek Gewoon Jaap, dat ter gelegenheid van Stams afscheidsduel is geschreven.


Huilen
De klap van het vertrek kwam destijds hard aan bij de familie Stam. Moeder Anna moest voor het eerst in de loopbaan van haar zoon huilen. 'Het was voor mij een complete verrassing. We waren thuis met stomheid geslagen. Hij had het er net zo goed naar zijn zin. Ik weet hoe erg hij het vond om die club te moeten verlaten. Van jongs af aan is Jaap helemaal gek van Manchester United. Het was echt zijn favoriete club. Toen hij daar weg moest, was ik er, evenals Jaap, totaal kapot van.'



Ferguson is nog altijd vol lof over de centrale verdediger die vanaf 1998 tot 2001 voor de Engelse kampioen en Champions League-winnaar uitkwam. 'Wat ik in Jaaps spel bewonderde was zijn grote snelheid, zijn enorme kracht en een uitzonderlijk scherpe tackle. Bovendien beschikte Jaap over een geweldige mentaliteit. Altijd geconcentreerd, nooit verslapte hij op de training of in de wedstrijd. Daar kon de rest vaak een voorbeeld aan nemen. En in een-tegen-eensituaties was Jaap de beste verdediger ter wereld. Ik heb nimmer met een betere samengewerkt.'




Dat Stam bij Ajax vorig najaar van de ene dag op de andere is gestopt, verbaasde de Schot niet. 'Elke speler maakt daarbij zijn eigen afweging. Dat heeft Jaap blijkbaar ook gedaan. Hij is ook het type speler dat nooit genoegen zal nemen met minder dan honderd procent. Ik wens Jaap een succesvolle dag toe en wens hem werkelijk het allerbeste. We zullen elkaar zeker nog tegenkomen. Daar verheug ik me op.'

Geen opmerkingen: