maandag, juli 14, 2008

Wilde acties lokken niet altijd sollicitanten

Wilde acties lokken niet altijd sollicitanten - maandag 14 juli 2008 - DePers.nl

 
Werving Met leaseauto, laptop en gsm val je niet meer op

Wilde acties lokken niet altijd sollicitanten

Door: Sylvia Marmelstein
Gepubliceerd: gisteren 23:55
Update: vandaag 09:10

Mensen trappen niet in wervingsstunts. Zij willen toch vooral een leuke baan.

Je salaris verdubbelen? Gratis op vakantie? Een kosteloos abonnement op de nieuwste computergames? Of wil je graag een nieuwe auto? Ga solliciteren! Je kunt allerlei voordeeltjes en cadeaus opstrijken door in te gaan op de wervingsacties van bedrijven die verlegen zitten om personeel.

Wie verstand heeft van ICT en zijn salaris wil verdubbelen kan op dit moment terecht bij detacheringsbureau Foxmar in Alkmaar. Sollicitanten hoeven alleen maar hun huidige loonstrook te laten zien. Wie wordt aangenomen krijgt minimaal twee keer zijn oude nettoloon.

Spelletjesfreaks moeten het eens proberen bij softwarebedrijf Green Valley uit Delft. Dat biedt nieuwe werknemers een gameabonnement naar keuze. Ook krijgen ze gratis toegang tot zogenoemde LAN-party's, waarbij spelers hun computers op elkaar aansluiten. 'Veel ICT'ers gamen tegen de klippen op en worden geconfronteerd met torenhoge rekeningen', verklaart directeur Michiel Riedijk zijn actie.

Zo zijn er nog talloze bedrijven die stunts uithalen om de aandacht van nieuwe werknemers te trekken. Een backpackreis door Australië is mogelijk bij ICT-bedrijf LearningGuide Solutions. Jongeren zonder werkervaring, maar met een vwo-diploma op zak kunnen bij Calco IT na ondertekening van een arbeidscontract zo wegrijden in een auto van de zaak. Fier Mensenwerk bood tot voor kort twee auto's aan; een voor jezelf en eentje om cadeau te doen.

Je hoeft niet eens ergens te gaan werken om te profiteren van de gekte. Een tip geven voor een goede sollicitant is vaak al voldoende. Geef jij vriendensite Hyves de gouden tip voor een topprogrammeur, dan ben je zo 5.000 euro rijker. Financiële instellingen en bedrijven in de ICT, industrie en bouw geven werknemers die nieuwe collega's aandragen bonussen tot duizenden euro's.

Sommige sectoren doen voor het eerst mee. In het onderwijs, voorheen wars van lokkertjes, kunnen mensen die een goede docent weten voor bemiddelingsbureau De Onderwijs BV tweehonderd euro krijgen. 'Als aardigheid, omdat ze aan ons hebben gedacht', zegt directeur Rob Leenders.

'Bedrijven doen steeds gekker en wilder om potentiële sollicitanten uit hun stoel te krijgen', zegt Roel Carati van headhuntersbureau Björk, dat zich richt op seniorfuncties en managementbanen in verschillende sectoren. 'Tijdens vorige perioden van krapte op de arbeidsmarkt zwabberden bedrijven met zakken geld. Daar zijn mensen immuun voor geworden. Bedrijven introduceren daarom naast geld ook nog allerlei andere tierelantijnen.'

Bedrijven die het moeten hebben van lokkertjes zijn vaak jonge bedrijven die voor het eerst een groeispurt maken. Zij hebben nog niet genoeg contacten om op andere manieren aan personeel te komen.

Andere stunters hebben de afgelopen jaren hun wervingsbeleid verslonsd. Carati: 'In de tijd dat er genoeg personeel te vinden was, hebben ze te weinig gedaan om mensen te vinden en te binden. Nu werknemers schaarser worden, moeten ze alles uit de kast halen om in beeld te komen.'

Dat belooft wat. De arbeidsmarkt verkrapt in snel tempo. Binnenkort hebben bedrijven op iedere zeven banen één openstaande vacature, voorspelt het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI). Die banen worden steeds lastiger te vervullen. De beroepsbevolking krimpt namelijk doordat ouderen massaal met pensioen gaan en er te weinig jonge aanwas is. De echte strijd om de werknemer moet dus nog losbarsten.

In vakbladen op het gebied van personeelszaken waarschuwen deskundigen volop voor stunts. Bedrijven halen daarmee mensen binnen die gevoelig zijn voor rare prikkels. Als de concurrent een duurdere auto, leukere reis of een grotere zak met geld biedt, zijn ze zo weer gevlogen. Bedrijven lopen ook het risico ongeïnteresseerd personeel aan te trekken. Je weet immers niet zeker of deze mensen echt voor de baan komen.

De meeste bedrijven geven ronduit toe dat de stunts niet het gehoopte bataljon aan sollicitanten opleveren. 'Niet meer dan werven via advertenties of andere kanalen', zegt Monica Beekman, resourcemanager bij Calco IT. Ook Green Valley kon vorig jaar niet alle vacatures vervullen door mensen vijfhonderd euro te geven als ze alleen al langskwamen voor een sollicitatiegesprek.

Waarom gaan bedrijven er dan mee door? is de vraag. 'Omdat je met een stunt opvalt', zegt Monica Beekman van Calco IT. 'Ieder bedrijf geeft al een leaseauto, een laptop en mobiele telefoon cadeau. Mensen vinden het grappig als je met iets anders komt.' Calco IT stuntte eerder door sollicitatiegesprekken te houden in een showroom van een autodealer. Kon je meteen je auto uitkiezen. In het najaar komt het bedrijf met een campagne die alle eerder gehouden acties doet verbleken, laat Beekman niet na om te zeggen. Ook die is vooral bedoeld om de naamsbekendheid te vergroten.

Als het echt gaat om het vervullen van vacatures hebben bedrijven een andere truc ontdekt. Ze zoeken mensen die werken in andere sectoren en daar hun baan zat zijn. Die zijn er genoeg. 'Veel mensen hebben een verkeerde studiekeuze of baankeuze gemaakt', zegt Beekman. Binnenkort verwelkomt Calco IT een badmeester en een biomedische wetenschapper op de werkvloer. 'Wij leiden ze zelf wel op tot ICT'er.'

Ook De Onderwijs BV wil op die manier vacatures vervullen. 'We kunnen niet blijven vissen in de vijver van mensen die zijn opgeleid tot leraar of onderwijzer. Die vijver droogt op. Bovendien hengelen alle andere onderwijsinstellingen daar ook in. Wij zoeken nu mensen die een ander vak geleerd hebben. Bankmedewerkers kunnen prima voor de klas staan als economieleraar', zegt directeur Rob Leenders.

Werknemers die zo'n grote switch maken zijn dolenthousiast, merken Calco IT en De Onderwijs BV. Leenders: Sommige mensen wachten al jaren tot ze totaal iets anders kunnen gaan doen. De arbeidsmarkt bood hen die kans niet. Nu is de tijd gekomen dat alle mensen kunnen gaan doen wat ze echt leuk vinden. Dan zijn ze al zo blij, dat lokkertjes niet nodig zijn.'

Geen opmerkingen: