dinsdag, juni 03, 2008

Marijke Helwegen geeft zich bloot

AD.nl - Cultuur en media - Marijke Helwegen geeft zich bloot

Marijke Helwegen geeft zich bloot

AMSTERDAM - Na Linda de Mol, Rik Felderhof, en Catherine Keyl heeft nu ook Marijke Helwegen een eigen blad.
afbeelding vergroten Marijke Helwegen FOTO FLICKR
Dinsdagmiddag presenteerde de naar eigen zeggen 'cosmetische vredesduif' haar magazine met humor en zelfspot in Amsterdam. Uitgever Sanoma wilde eigenlijk een glossy over mode, uiterlijk en poederdozen, maar Marijke Helwegen veegde de plannen rigoureus van tafel en drukte een eigen stempel op de voorlopig eenmalige uitgave die haar naam draagt. ,,Ze hebben mij de vrijheid gegeven een blad te maken over thema's die mij dagelijks bezighouden's Vooroordeel en oordeel, nep en echt, incasseren en doorgaan, ik worstel en kom boven, humor en zelfspot,'' zegt Helwegen over de inhoud ,,die mensen door elkaar zal rammelen.''

Helwegen begint het nummer met haar eigen tien geboden. ,,Ik ben belijdend katholiek en doe veel voor de kerk. Ik heb de tien geboden uit de Bijbel vertaald naar het heden. Een voorbeeld's zie dieren niet als proefdieren of als bont. Gebruik ze niet als slaaf.'' De tien geboden dienden als leidraad voor de interviews die ze had met onder anderen Jörgen Raymann over de multiculturele samenleving en Tineke Schouten over erkenning en incasseren. Annemarie Postma werkte mee aan een diervriendelijke modereportage. Wilfred Genee schreef een column over zijn vooroordeel dat hij had over het boegbeeld van de cosmetische industrie, met als gevolg dat Genee en Helwegen binnenkort samen presentaties zullen geven aan het bedrijfsleven om vooroordelen te beslechten.

Zelf laat ze zich in het blad interviewen door Gerard Joling, die haar de meest indiscrete vragen mocht stellen. ,, Ik heb slapeloze nachten gehad van de vragen van Geer. Daar vallen je tanden van uit,'' zegt Helwegen. Ze geeft nog meer van zichzelf bloot onder de kop 'De naakte waarheid', waarin ze aan de hand van een ,,keurige naaktfoto'' toont wat ze heeft laten doen: ogen, borsten, facelift en tanden. ,,Sla je de pagina om, dan zie je met allemaal pijlen de 120 ingrepen die ik níet liet doen. Ik bén namelijk geen cosmetisch wezen, wat mensen altijd denken. Toevallig ben ik wel de spreekbuis van de cosmetische chirurgie, maar er zijn zat vrouwen die vaker onder het mes gaan en daar niet over durven te praten.''

Naar eigen zeggen koopt ze ook nooit dure kleding. ,,Ik laat in het blad zien dat nepschoenen van 19,95 euro mooier zijn dan de echte. Mooi hoeft niet altijd duur te zijn.'' Op de omslag staat Helwegen afgebeeld met witte duiven - die het op haar schouder overigens niet droog hielden - om haar vredelievende boodschap te onderstrepen's ,,Jezelf durven zijn, elkaar wat gunnen en je niet conformeren aan de massa.'' Maar lezers mogen ook (glim)lachen om het blad, zo blijkt uit de sticker op de omslag waarin ze de draak steekt met haar tremor: ,,Ik heb geen trilplaat nodig. Ik tril al van mezelf..''
(ANP)

Geen opmerkingen: