vrijdag, juni 06, 2008

Sexy reclame

Sexy reclame - DAG

© Shutterstock
07:01

Sexy reclame

  • 0
06-06-2008 | Door: DAG
Vrouw in bikini jaagt de verkoop van producten op.
Dienke Veenstra

Aanbiedingen met een sexy tintje worden door mannen sneller aangenomen. Dat blijkt uit een onderzoek van Belgische wetenschappers verbonden aan de Katholieke Universiteit in Leuven. Ze ontdekten dat mannen eerder toehapten op een reclame als er een bikini of sexy plaatje voorbij kwam. De proefpersonen verloren eerder hun geduld en zeiden sneller 'ja' tegen het product.

Handige info voor reclamebureaus. Een vrouw in een bikini prijst het nieuwste scheermesje aan, en klaar is Kees. Maar zo simpel ligt dat niet. Het onderzoek stuit op nogal wat ongeloof. Volgens Karel Jan Alsem, universitair docent Merkmanagement en Communicatie, moet de consument een link kunnen leggen tussen het product en de reclame. 'Als die er niet is, dan is de kans groot dat het beeld van een blote vrouw wel blijft hangen, maar dat het product wordt vergeten.'

Wel speelt het onbewuste in de hersenen volgens hem een belangrijke rol. 'Je neemt gevoelsmatig beslissingen, dus zou het kunnen dat je een product eerder koopt bij blootreclame.'

Het gevaar van bloot is bovendien dat een reclame snel de stempel 'plat' krijgt. 'Dat past vaak niet bij kwaliteitsproducten'. Bij autoreclame ligt het volgens hem anders. 'Die zijn zo oud als de weg naar Kralingen. De link wordt automatisch wel gelegd.'

De Belgische wetenschappers waren niet bereikbaar voor commentaar.

Zie ook:

Afgewezen reclame hit op internet
Het uiterlijk als wapen tegen verslaving

Geen opmerkingen: