dinsdag, mei 27, 2008

'Bom op wielen' (LPG) in trek

'Bom op wielen' in trek - DAG

07:35

'Bom op wielen' in trek

  • 0
27-05-2008 | Door: Nikole den Teuling
Door stijgende olieprijzen stappen velen over op lpg.
Een broodje, een flesje water en een volle tank komt tegenwoordig al snel uit op tachtig euro. De benzineprijzen zijn de laatste tijd flink gestegen, en dat voelt de automobilist in zijn portemonnee.

Slimme rijders stappen daarom nu over op lpg, meent de Stichting Autogas Nederland. 'Het prijsverschil tussen een liter lpg en een liter diesel of benzine is historisch gezien nog nooit zo groot geweest', zegt woordvoerder Kees Goudberg.

Kiezen voor lpg
De landelijke adviesprijs voor een liter benzine bedraagt momenteel 1,656 euro. Voor een liter diesel is dit 1,475 en voor lpg 0,684. Voorheen lag het omslagpunt, waarbij het aantrekkelijker wordt voor lpg te kiezen, volgens Goudberg rond de 15.000 á 16.000 kilometer. 'Nu ben je - ondanks de hogere wegenbelasting, de tank en de inbouw – soms bij 8000 kilometer al voordeliger uit.'

Als je op de cijfers af gaat, lijken vele Nederlanders inderdaad het prijsvoordeel in te zien. Afgelopen maand lieten ruim 1500 autorijders een gasinstallatie inbouwen, bijna veertig procent meer dan in dezelfde periode het jaar daarvoor. In de afgelopen vier maanden groeide het totaal aantal ingebouwde installaties met achttien procent.

Lpg populair en milieuvriendelijk
Preekt Stichting Autogas Nederland voor eigen parochie, of is het inderdaad verstandig nu met zijn allen voor autogas te kiezen? Paul de Waal van BOVAG (de Bond van Garagehouders) meent het laatste. 'Niet iedere auto is geschikt om een gasinstallatie in te bouwen. Maar als dat wel mogelijk is, zie ik momenteel geen enkele reden dat niet te doen.'

Ook De Waal hoort om zich heen dat autogas aan populariteit wint. Toch vindt hij de aantallen nog altijd tegenvallen als je het afzet tegen het prijsvoordeel. Volgens de woordvoerder heeft dat te maken met de oude vooroordelen ('een bom op wielen') waar lpg nog altijd mee te kampen heeft. 'Mensen krabben zich heus wel op hun hoofd als ze die tachtig euro moeten afrekenen bij de pomp, maar denken bij lpg nog te vaak aan een motor die sneller slijt, storingen en tanks die de hele achterbak vullen.' De Waal beweert dat deze 'kinderziektes' inmiddels verleden tijd zijn.

Ook zou het volgens hem uit milieuoverwegingen interessant zijn als meer mensen de stap durfden te wagen. 'Lpg is de meest milieuvriendelijke van de drie reguliere brandstoffen die we hebben omdat het de minst schadelijke stoffen uitstoot.'

Markus van Tol van de ANWB ziet al deze voordelen ook wel, maar is toch wat kritischer. 'Als je naar Italië rijdt is het bijvoorbeeld nog altijd puzzelen waar je lpg kan tanken.' Bovendien is het volgens Van Tol de vraag of lpg op de lange termijn ook de meest prijsbewuste oplossing is. 'Niemand weet uiteindelijk wat er in de toekomst gebeurt. Als de benzineprijzen ineens heel gunstig worden ten opzichte van lpg – wat nu weliswaar niemand verwacht – kan het plaatje er ineens heel anders uitzien.'

Zie ook:

Dieselauto steeds milieuvriendelijker
Benzine en diesel duurder dan ooit
Benzine van broeikasgas

Geen opmerkingen: