dinsdag, mei 27, 2008

Het boek dat Tom Cruise wilde verbieden

Het boek dat Tom Cruise wilde verbieden - Privé - Telegraaf.nl [24 uur actueel, ook mobiel] [prive]

Het boek dat Tom Cruise wilde verbieden

door Mariët Oosterwijk
AMSTERDAM -  Tom Cruise wilde niet dat zijn leven 'ongeautoriseerd' op straat kwam te liggen. Ondanks diverse rechtszaken verscheen het boek van biograaf Andrew Morton evenzogoed. En nu ook in het Nederlands.
Andrew Morton
Foto: Kippa

De Brit legt alles bloot: van Toms moeizame contact met zijn tirannieke vader tot zijn dyslexie, zijn affaires (met o.a. Cher) en huwelijken, zijn (geadopteerde) kinderen, maar ook de miskramen van ex-echtgenote Nicole Kidman, zijn controlerende gedrag én het Scientology-contract dat Toms huidige vrouw Katie Holmes vlak voor het huwelijksaanzoek ondertekende. De biograaf vat samen: „Alles wat Tom Cruise in zijn leven doet is geacteerd."


„Tijdens een carrière van een kwart eeuw heeft hij piloot, arts, geheim agent, krijger, moordenaar, vampier en oorlogsheld gespeeld. Maar misschien is zijn meest complexe rol wel die van Tom Cruise zelf." Met deze woorden sluit Andrew Morton zijn boek over de wereldberoemde Amerikaanse acteur af. En daarmee slaat hij misschien wel de spijker op zijn kop. „Tom is een man van extreme tegenstellingen", beweert Andrew, nog wat bleekjes na een turbulente vlucht. „Ik houd niet zo van vliegen."

Waarom heeft u, na onder andere geschreven te hebben over Lady Diana en Monica Lewinsky, Tom Cruise uitgekozen?

„Vanaf het moment dat Tom, in mei 2005, als een verliefde tiener op Oprahs bank stond te springen, liet hij mij niet meer los. Die actie had mij getriggerd. Het leek wel of de acteur alle controle kwijt was. Toen hij vlak daarna ook nog eens zijn collega Brooke Shields publiekelijk verweet antidepressiva te gebruiken voor haar postnatale depressie, vond ik hem een zeer geschikte kandidaat voor een biografie. Een óngeautoriseerde welteverstaan, want een geautoriseerd boek dat ook over Scientology gaat is natuurlijk niet geloofwaardig. Die sekte heeft liegen tot kunst verheven."

Hoe ziet de acteur zichzelf?

„Als iemand die altijd gelijk heeft. Het gebeurt zoals hij het wil en anders niet." Andrew schudt zijn hoofd: „Nee, ik heb hem niet ontmoet. Ik hanteer een gouden regel: je moet de persoon leren kennen, niet ontmoeten. Prinses Diana kende ik van cocktailparty's. Maar in de periode waarin ik mij in haar leven verdiepte, zag ik haar niet. Wel weet ik dat mijn boek haar heeft ontroerd. In tegenstelling tot Tom Cruise…"

Lees verder op pagina Privé

Geen opmerkingen: