vrijdag, mei 16, 2008

Reclame elektronische sigaret toch toegestaan

Elsevier.nl - Gezondheid & Gezin - Reclame elektronische sigaret toch toegestaan

Reclame elektronische sigaret toch toegestaan

vrijdag 16 mei 2008 11:09

Reclame voor elektronische sigaretten die geen nicotine bevatten, is toegestaan. De producent moet wel benadrukken dat in de advertentie een e-sigaret is gebruikt die geen nicotine bevat.

De e-sigaret bevat wel nicotine, maar geen tabak
De e-sigaret bevat geen nicotine en geen tabak

De Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) heeft besloten dat er op die manier toch reclame mag worden gemaakt voor de e-sigaret. Dat heeft Dimitri Kyriakopoulos, directeur van SuperSmoker, bevestigd aan elsevier.nl.

In de sigaret moet een ampul worden gezet met de gewenste hoeveelheid nicotine maar er zijn ook cartridges die geen nicotine bevatten.

Kort geding
In december maakte minister Ab Klink (CDA) van Volksgezondheid bekend te overwegen de SuperSmoker te verbieden, omdat het volgens de IGZ een medicijn is zoals de nicotinepleister. Dat ging uiteindelijk niet door, maar reclame voor de SuperSmoker was niet meer toegestaan. 

Daarop spande SuperSmoker een kort geding aan tegen Klink. Op het laatste moment, gisteren zou de hoorzitting zijn, hebben de twee partijen een schikking getroffen.

'We zijn blij dat het over is,' zegt Kyriakopoulos, 'we zijn miljoenen misgelopen, omdat we niet mochten adverteren.'

Gevolgen
In januari waarschuwde de IGZ dat er weinig bekend is over de mogelijk schadelijke effecten van de e-sigaret op de lange termijn. De e-sigaret bevat geen tabak en brandt niet, het lichaam krijgt geen schadelijke stoffen als teer en koolmonoxide binnen.

In maart uitte medici hun bezorgdheid over de elektronische sigaret. Een cartridge met nicotine zou zo'n hoge dosis bevatten, dat het hartkloppingen kan veroorzaken.

Lees ook het Elsevierartikel Roken: Genieten of genezen?

Door Maartje Willems

Geen opmerkingen: